Velkommen til min blogg!

Søken til fred og ro gir kraft og livskvalitet!

lørdag 25. september 2010

ME syk lege skeptisk til Lightning Process.

Akkurat som meg er hun meget skeptisk til The Lightning Process. Det er mange som blir dårligere etter gjennomgått LP program, samtidlig som deres PR er fremgangsrik. Det er visst fagfolk i helsevesendet i samarbeidet med NAV som har anbefalt pasienter å gå på LP treningsprogrammet.
Jeg er veldig glad det ikke er min lege eller min saksbehandler på NAV som har gått på det her.

Det har blitt populært med kognitiv terapi, og mange ønsker å drive med til tross for at de ikke har noen grunnutdannelse i det. Konsekvensen blir at pasienten blir lidende når de ikke får rett behandling.

Kanskje LP påminner om noen om kognitiv terapi, men de 2 skal ikke forveksles.

Når en person med ME har gått på LP treningsprogrammet (som de ikke tørr å kalle behandling), og som etterpå blir dårligere enn de var tidligere. Da får jeg assosiasjoner til at de har lært seg å benekte verkligheten og kroppens signaler. De så kallede positive tankerne legger seg som en hinne over de negative tankerne som legger seg som en hinne over livsgleden. Med andre ord har man skapet flere spenninger i kroppen, noe som ikke gjør en friskere. Da man også har lært seg å ikke ta kroppens signaler på alvor, kjør man over kroppen. Det er ikke rart at folk blir dårligere da.

Når metoden ikke fungerer så skylder man på kursdeltakeren. Var finns etikken i det her?

Jeg anbefaler sterkt Marias blogginnlegg! Trevlig lesning! :)

http://mariasmetode.wordpress.com/2010/09/24/ukens-vepsebol/#comment-4116

Selv har jeg tidligere skrevet et innlegg om Lightning process;

http://etlivaleve.blogspot.com/search/label/lightning%20process

Ønsker dere en god dag! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar