Velkommen til min blogg!

Søken til fred og ro gir kraft og livskvalitet!

tirsdag 16. september 2014

Livet går nye veger

Det er ingen tvil. Sommeren er den beste tid for meg. Da skal det så lite til for å få fine dager. Det varme sollyset gir energi og med energien kommer glede.

Livet går nye veger.
Jeg blir her nå, finner meg selv
i en solstol
solen varmer og jeg er fornøyd
med å være meg selv
her og nå.
Jeg liker solterapi!


I vår human doing tid har man ikke sett verdien i stillheten når det er så mye som frister oss. Det er en periode der vi har råd til å gjøre veldig mye, men der vi også bygger opp forventninger om å være aktive. Hvis man fyller kalenderen med aktiviteter tror man at man er både effektiv og flink. Det må ikke være feil i perioder, men over tid må man ta pauser. Jeg tror mange ser det idag.

Likevel:

Hvor mye sover du?
Hvor ofte tar du tid til å hvile og slappe av?
Hvor ofte gir du deg tid til å ta det litt rolig etter du, for eksempel, har hatt en infektion?
Hvor ofte snakker vi om restitusjon etter sykdom for gi gi kroppen tid for å bygge opp motstandskraften igjen?
Før snakket man i mitt hjem om å være hjemme en dag til etter febern har gått mer til normalnivå, for å få opp motstandskrefter.

Det var gammel erfaring fra tidligere generasjoner.

Hvile var viktig for allmenntilstanden, sammen med mat, og passe fysisk aktivitet. Det bryr ikke man skal ligge i sengen hele dagen, mer om å øke aktivitetsnivå gradvis.




Jeg synes det blir trist om noen får en ME diagnose, når det egentlig handler om å bygge motstandskraft over tid. Det er viktig å se den enkelte individen og å prøve seg forsiktig fremover.
Hvem blir sykere av trening, og hva er foresten trening? Er det å støvsuge gulv eller å gå ned i kjelleren for å sette igang vaskemaskinen? Er det å gå til butikken?

Andre tåler mer kondisjonstrening, og det er deilig når det fungerer. Hvis kroppen tåler det, blir det galt å ikke prøve seg fremover her.

Jeg leser iblant personer med ME diagnose som kommet opp fra sengen med kognitiv terapi eller med noen alternativ behandling. De mener seg å ha svaret for ME diagnosen, når de egentlig har kommet til en behandlingsform som passet for dem selv

Jeg har også lest kommet over kommentarer om at de som ble bedre av cbt eller alternativ behandling skulle samarbeide med de som ikke ble friske av det samme. Jeg undrer meg over det. Skal pasienter med uforklarte symptomer gi seg inn på legenes domener? Vi er ikke leger!

For min del hadde jeg en kronisk inflammasjon i kroppen i mange år. Det kan finnes mye bak en kompleks symptombilde, og det er legenes oppgave å skille mellom pasientene. Jeg har selv fått erfare at de prøver vi har idag, ikke er nok for alle sykdommer.

Jeg har aldri tilhørt de sykeste ME syke, og tror ikke vi har samme sykdom.  Det jeg tenker er at noen er så syke de trenger intensivbehandling, men ikke får det idag. Hva skal de gjøre for å redde sine liv? Hva skal de pårørende gjøre? Her trengs det fagfolk over tid som kan følge med på sykdomsforløpet.

Mens de lærde krangler og forsker skal jeg fortsette med kontemplasjon og mange mindfulle stunder. Det er god medisin for akkurat meg her og nå! Det er min veg! Man kan være mindful samtidig som man er fysisk aktiv. Gå sakte fremover og nyt livet.
 Håper du og du og du finner hva som fungerer for deg!

onsdag 10. september 2014

Pust ut, pust in.

Når man studerer sine erfaringer finner man nye innsikter.

Det kan handle om hvordan man forholder seg til det man gjør.

Tenk deg at du skal kløve ved. Du har en bunke ved i hagen som du skal fyre med på vinteren når det er kaldt. Kanskje du tenker at det her arbeidet skal være klart når kvelden. Du mobiliserer for å få gjort det du tenker. Du glemmer å føle etter om du har nok energi, og det blir for mye etterpå. Dubhar tatt deg ut.
En annen gang tenker du at du skal bli skal kløve ved så lenge kroppen sier det er ok, men ikke gå over tålegrensen. Du slapper av når du arbeider, ingen tidspress, og du puster friere. Kroppen arbeider godt når man puster fritt.
Vi som er kronisk syke ser snart hvilken forskjell det er mellom ønskninger oppe i hodet der man fort kan presse seg og å lytte på kroppen og arbeide i sitt eget tempo.


Det er lettere å ta vare på sin helse hvis man hver tar seg tid til å lytte på pusten og å kjenne etter hvordan man puster. Den sier mye om hvordan man har det her og nå. Det her er en god hjelpemiddel når man prøver seg frem hva man tåler og hvordan pusten sier noe om hva som er bra for en selv.
Den forteller om grad av avslapning og den har en viktig funksjon ved kondisjonstrening.

Pusten reguleres både bevisst og ubevisst. Pusten påvirkes av indre og ytre stress, og vi kan påvirke pusten med avslapningsøvelser. Vi har alle nytte av å bli bevist på hva som skjer kroppen gjennom meditasjon og avslapningsøvelser.

Hvis man føler på mye indre uro, er det viktig å finne sin egen eller egne veger til en bedre avslapning. Livet setter oss på prøver og derfor er det ikke så lett alle ganger. Metodene til avslapning kan være helt forskjellige på grunn av livsomstendighetene, og derfor er det viktig å selv prøve ut hva som fungerer der og da. Hvis det fremdeles er vanskelig kan det være bra å søke profesjonell hjelp. Kanskje man får hjelp å se andre mulige veger, eller  støtte for å få bekreftet av noen annen, at det du står i er helt naturlig med tanke på hva du står i der og da.
Bare det å få snakke ut til noen som lytter og bekrefter det du opplever, kan det i seg selv gi en bedre avslapning. Kan man legge fra seg sine byrder når man går fra legen eller psykologen, leder det også til en friere pust. Vi låser lett pusten når vi står i en vanskelig situasjon, eller opplever noe vanskelig. Når man holder igjen orden holder vi også igjen pusten.
Ibland kan det forstås være viktig å gjøre det, for å beskytte sine barn eller sine relasjoner. Et eksempel er meg selv. Det er ikke lett å være kronisk syk med en lavere funksjonsnivå enn ønskelig. Det er heller ikke lett å være pårørende til en kronisk syk person, det blir på en måte en never ending story. Jeg ønsker at min man ikke skal slite seg, og derfor må jeg finne andre veger med min frustrasjon. Min mann skal være min mann og ikke min behandler. Og det er vondt å være bevisst over hvordan sykdom påvirker det daglige livet.


Det første jeg tenker på her er å søke profesjonell hjelp hvis det blir for tøft.

Avslapningsøvelser kan gjøre dagen lettere.

Hvis man kan ha en hobby som får en glemme tid og rom hjelper det også til friere pust. Det er meget viktig å gi seg selv gode stunder der man gjør ting man liker.

Det er så viktig å gi seg den kjærlighet og varme som vi så vel behøver. Kjenn etter hva du mår bra av. Hva får deg å føle deg vel? 

Unner du det du trenger? God mat, søvn, tid med nære og kjære (kan også være et elsket dyr), dans, hjemmekos, gå tur, sitte i og kjenne varme fra solen, gjøre noe du er bra på, fysisk aktiv, lese en god bok, lære noe nytt og så videre.

Hvordan er det å bo i din kropp? Et spørsmål man kan repetere om og om igjen. Det er så lett å bli distrahert og glemme å ta vare på sine behov.
 


 
Tilgi deg selv.
For alt du gjorde og ikke gjorde.
For alt du sa og ikke sa.
For at du tenkte, eller ikke tenkte.
 
Det er ikke å komme fra å gjøre mistak i livet.
Før eller siden kommer ting, minner, opp på overflaten igjen.
Hvordan man kommer videre i livet er meget individuelt.
 
Når man kommer videre, da føles det på pusten, på skuldrer, en befrielse i kropp og sjel.
Andre ting er ikke mulig å komme vekk fra.
Det kan finnes situasjoner, minner som man må lære å leve med.
 
Forventninger om å tenke positivt og, halleluja, nå forsvant smertene, problemene, kan virke som en parodi. Det er ikke så enkelt for mange.
 
 
Livet er slik det er! På godt og på vondt. Det er realitetene.


Ta vare på deg! Det er du verdt!

tirsdag 9. september 2014

Selma spa

I går kom vi hem etter en 2-døgns besøk på Selma spa i Sunne, Värmland. Jeg smiler stort bare jeg tenker på Sunne.

Det er velvære på mange plan. Et vakkert rom å sove i. Underbart god mat. Svømmebasseng med god temperatur. Boblebad som gir varme og massasje. Muligheter til å trene, kondisjon, spinning, yoga, styrketrening samt turmuligheter sommer og vinter.
I tillegg kan man prøve massasje, ansiktsbehandling, pedikyr og mye annet.

Det var en god miljø der det var gode muligheter til å sitte eller ligge i behagelige stoler. Stemningsfull belysning og levendelys.

Når det er så store valgmuligheter er det lett å skreddersy sine aktiviteter slik at man får gode dager. Det koster penger å være der, men det er vel verdt å spare penger til. Det her er en helsefremmende miljø og helsa er det viktigste vi har. Nå er det ikke alle som har råd til noen dager på spa og det er synd når man tenker på at alle kan behøve kople fra hverdagen og bare nyte her og nå. Jeg tenker på de som har familiemedlemmer som er kronisk syke og som ønsker de kunne hjelpe mer for sine kjære. Kanskje friske familiemedlemmer ønsker å gi en gave til sine syke kjære. Det her kan kanskje være noe?


Det her er en god plass for en vel behøvd time-out. Man er koplet fra hverdagen der hjemme. Tanker om hva som behøves bli gjort legger man bak seg. Nå blir fokus på å nyte livet nå, ikke siden.


Nå treder lystmetoden frem. Bade, spise, hvile, svømme, sitte og bare fokusere på pusten og hjernen får hvile. Jeg valgte å ikke lese noen bok, selv om det er avkoplende. Det var viktig å ikke motarbeide den behagelige fred og ro følelsen og den gode hvile det gir. Nå var det tid for meditasjon.

 
Når man befinner seg i en behagelig miljø der fokus er velvære, da blir tv og internettfasta helt naturlig.
 


Det ble en time-out som på en måte ble time-in. Når man spiser god mat eller sitter i boblepoolen blir det ikke så stor plass for det som var og det som kommer. Med et unntak: det her ønsker jeg å gjøre flere ganger. Det er det her jeg trenger.




Jeg har oppdaget svømming er en form av meditasjon. Når jeg flyter, da flyter også mine tanker sin egen veg. Når en beveger seg langsomt skjer noe i kroppen. Det blir som å gi kroppen en signal om å ta det med ro.
Likeså kan det å danse få opp energinivået. Alt til riktig tidspunkt.


Det er en studie i opplevelser, som man altfor lett mister kontakten med som voksen når man føler mye ansvar og må tjene penger for å klare hverdagen. Det vekker det indre barnet som synes det her er gøy, jeg vil ha mere gøy. Smilet blir større og større for hver time som går. Velværehormonene vekkes til liv og det styrker kropp og sjel.

 
Det handler om å gi seg selv tid og rom til lek og improvisasjon for å finne en god balanse mellom arbeide og lek, lettsinn mot alvor, latter sammen med det daglige fokus med ansvar og hverdagslige ting.

 
 
De her hvilestolene var helt underbare å ligge i. Her kunne man ligge og å bare være, lytte på musikk og å se på alt det vakre rundt omkring.

 
Vi kan finne mye fine plasser ute i naturen der man kan finne sin egen fredelige plass. Man kan også leke seg frem til hvordan man skal skape sin kraftplass i hjemmet. Man kan gå ut fra den opplevelse man søker inne i seg selv, for å leke seg frem til forhåpentlig en god avslapning og harmoni. Det kan bli en personlig kraftplass.
 

Kanskje man kan finne sin hvileplass, der øynene søker seg ut til lyset som reflekterer det indre lyset i oss.


Kanskje kan vi i møte med fredelig vann bare flyte med, hvile i seg selv i kontakt med naturens naturlover.


Ibland kanskje vi trenger vegvisere for finne en veg videre i livet.

 
 
Med den her utsikten når en sitter og drikker te eller spiser lunsj, smaker maten ekstra godt. En utsikt kan trigge minner og følelser i det indre.
 
 
Jeg velger å ikke tenke så mye på sykdommer akkurat nå. Jeg gir meg den hvilen for å komme sterkere igjen senere.