Velkommen til min blogg!

Søken til fred og ro gir kraft og livskvalitet!

fredag 30. september 2011

Kindness as a road to success



Jeg har akkurat lest ut boken "Medmennesker" av Stefan Einhorn, en mye klok mann.
Jeg fann den her TED foredraget på Youtube.

"Hvis det ikke er min oppgave å være medmenneske - hvem sin oppgave er det da?" (Stedan Einhorn)

Einhorn er akkurat som meg inne på at vi lever i et sammenheng med hele verden. Det er viktig å være medmenneske både for oss selv og omgivelsen. Det er til og med helsefremmende å vise varme og omtanke for noen annen. Det er en atferd som sprer seg, hvis noen begynner. Vi har et ansvar sammen med både skyldigheter og rettigheter. Boken tar opp et mye viktig tema, på en lettbegriplig måte. Jeg tenker at dere som følger min blogg ikke er forbauset at en slik tekst tiltaler meg. Jeg vil gå så langt til å si at det her temaet er meningen med våre liv, men ikke alle innser det.

Medmennesker

4 kommentarer:

  1. Viktig det du sier. Jeg er veldig enig med deg.

    Forresten liker jeg også Pay-it-forward bevegelsen (navn etter en film). Gjør en tjeneste/noe godt for et medmenneske hver dag, og oppfordre dem til å gjøre noe godt for en annen (istedenfor å skulle "skylde" deg noe tilbake). Det sprer seg videre og videre....

    SvarSlett
  2. Pay it forward liker jeg. Våre gode handlinger sprer seg som ringer på vannet. Folk kan snakke om oss langt etter vi er døde. Det er opp til oss hvordan sporen etter oss skal se ut.

    SvarSlett
  3. Å være et medmenneske er kanskje noe av det viktigste vi kan være. En kan ikke hjelpe alle, men alle kan hjelpe noen,tenker jeg.
    Vet ikke om du har lest boken "Kunsten å være snill". Den er også skrevet av Stefan Einhorn. Kan anbefales.
    Vennlig hilsen Bibbi

    SvarSlett
  4. Har hørt om den og har den på liste over bøker som jeg ønsker å lese.
    Stefan Einhorn er en klok mann ordet var faren hans Jerzy Einhorn også.
    Han var en mann som sto på for å hjelpe sine kreftpasienter, icke redd for å ta strid. Jerzy Einhorn var polsk jude, som overlevde konsentrasjonsleir. Tanker om godhet, og ondskap har sikkert vært viktige temaer i deres liv. Jerzy Einhorn var ofte på tv, og han var en mann som man husker lenge. Interessant famillie.

    SvarSlett