Velkommen til min blogg!

Søken til fred og ro gir kraft og livskvalitet!

fredag 2. september 2011

Det er ingen selvfølge.

Jeg leste en kronikk i den svenske avisen Expressen der journalisten Britta Svensson reflekterer rundt Jens Stoltenbergs sin tale på minnes seremonien 21/8. Hun mener at Stoltenberg taler på en måte som hun ikke har sett i  Sverige selv om det også har skjedd katastrofer der. Hun taler om trøstens ord, og at Stoltenberg tørr å si at nordmennene er et stort folk.

"Hur visste norrmännen hur de skulle hantera en så ofattbar tragedi?

Statsminister Jens Stoltenbergs tal efter de 77 bilderna är som en dikt. Korta, tunga rader av ord fyllda av betydelse.
"I dag stannar vi tiden för att minnas de döda", börjar han.
Sen tar det honom sju korta rader att bekräfta alla som tillsammans "vunnit över hatet". Först de anhöriga till de döda, och de överlevande som "inte blir kvitt bilderna, ljuden och lukterna från den svarta fredagen".
Sen räddningstjänsten och sjukvården.
Norska folket tackar han så här:
"Varje ljus har värmt
Varje tanke har tröstat
Varje ros har gett hopp"
Jag tänker på de få gånger jag hört en riktigt bra predikan. De har också innehållit väldigt få ord.
"Vi är ett litet land. Men ett stort folk", säger Stoltenberg."

Hun spør om noen svensk politiker kunne si noe slikt. Det har skjedd en del tragedier i Sverige de seneste årene, og hun har ikke hørt noen politiker prøve å si noe til noe til trøst.
Hun avslutter kronikken med å si: "Stoltenberg hade förstås ord för det man ska göra i stället. Det måste tas på norska:

"Du kan hjelpe.
Bak en kake. Inviter på kaffe. Gå tur sammen.
En større gave enn godhet finnes ikke."
Orden slog rakt ner i mig när jag hörde dem. De var självklara, och sen försvann de. Kunde man verkligen säga detta med att ta en promenad tillsammans med bara tre ord på norska?
Jo, man kan det, på detta världens mest bergfasta språk. Som hugget i fjället. Inget onödigt tjafs.
Gå tur sammen.
Gå bredvid en medmänniska som behöver dig.
Norrmännen bekämpar ondskan genom att stå fast vid vilka de är. Vad har vi att komma med?
Jag vill vara lika stolt över att vara svensk. Vi är också ett litet land, men är vi ett stort folk? Vågar vi vara det?"

Jeg mener at Jens har gjort et meget godt arbeide etter den 22/7, og at det ikke er en selvfølge at andre politikere kunne gjort et like bra arbeide. Det betyr ikke at jeg synes at Jens er bedre enn noen andre, men mer at vi alle har gjort forskjellige livsreiser og lært oss forskjellige ting på vegen.
Det er ikke mye som jeg vit om Jens, fordi jeg kjenner ham ikke personligen. Det jeg vit er at hans far var en stor politiker, og jeg kan tenke meg at Jens gjennom hele sitt liv har truffet mange spennende mennesker som kan ha lært ham mye. Det er de erfaringer som vi møter som former oss. De erfaringer som former oss på dypet er blant annet de smertefulle. Jeg har i mitt arbeidet mye med livsdypet og smerter. Jeg har snakket med familiemedlemmer til stoffmisbrukere. Jeg har snakket med søsken til stoffmisbrukere. Jeg har møtt stoffmisbrukere og eks stoffmisbrukere. Det er helt tydelig at også familiemedlemmer til stoffmisbrukere har det veldig vondt og at det er en hard visdomsreise. Jens har en søster som har stått frem på tv med sine problemer med stoff. Jeg er ikke i tvil om at det har vært tøffe år for familien Stoltenberg. Kanskje Jens har møtt sin søsters venner som også har slitt med stoff misbruk. Når det handler om å lære seg mere om livsdypet og om hva som er viktig i livet, kan det her være hardt men samtidlig lærerikt. Det er i de vanskeligste tider som vi ser hva som er viktig i livet og hva som skal til for å gi noen trøst og varme. Er det noen som kan hjelpe oss med det da er det blant annet stoffmisbrukere.

Jens har naturligvis mange personer omkring seg som støtter ham og som kan gi vegledning når det trengs, og det fikk han sikkert også i den her situasjonen. Men du kan ikke gi noe som du aldri har fått. Du kan ikke gi noe som du aldri har lært deg.
Jeg har på internet lest at folk har ment at Jens kun har gjort jobben sin, og at andre kunne ha gjort et likebra arbeide. Det er kanskje mulig det, men det hadde ikke vært på samme måte fordi det livs bagasje vi alle bærer på ikke er det samme.
Det er også lov å føle takknæmlighet og empati for en politiker som har gjort jobben sin. Det er ikke alle som har den psykiske styrken for å gjøre det. Han skulle selv ha vært en av ofrene. Han er selv i sorg.
Jeg har i alle de år jeg har arbeidet i helsevesendet lært meg at det ikke er en selvfølge å orke med store belastninger.
Jens har vært en stor samlende kraft! Vi får holde håpets lys tent og håpe at ingen annen politiker må kjenne på om egen styrke holder i katastrofale tider som nå Jens har gjort.





10 kommentarer:

  1. Veldig bra formulert, Stoltenberg har vært helt imponerende!

    SvarSlett
  2. Utrolig godt skrevet. Jeg har aldri blitt rørt på samme måte som da jeg hørte ham tale etter denne tragedien.

    SvarSlett
  3. Tusen Takk Cathrine og Hanne!
    Jeg har reagert på en del kritiske kommentarer på internet og lurt på om de som kritiserer Stoltenberg hadde klart det bedre selv.

    SvarSlett
  4. Å bare gjøre jobben sin ser ikke ut som det JS gjorde, han var helt tilstede med seg selv i den jobben han gjorde. Selv om han snakket som statsminister, har han ikke lagt bort seg selv. Det er ikke mulig.

    Han ga oss det vi trengte som nasjon. Han imponerte meg, ikke fordi jeg ikke trodde han skulle mestre en slik situasjon, men fordi det må være ekstremt tøft å være leder i en slik situasjon. Fordi han mest av alt er et menneske.

    SvarSlett
  5. Helt enig MElivetpaaslep!
    Det må være et menneske som er tilstede i sin egen kropp og sine følelser for å kunne nå ut til folket på den måten som Jens gjorde. Det kreves et helt menneske å klare det. Han snakket fra hjerte til hjerte. Det går ikke å nå ut til folkets hjerter, hvis han ikke har kontakt med sitt eget. Den som bare er i hodet når ikke ut på samme måte. Det kan ikke gi den resonansen i andres hjerter hvis den person som taler har hjertet sitt stengt. Når tale og hjerte hadde resonanse i hverandre gav det en gjenklang i folkets hjerter. Det her er sann hjertekraft!

    SvarSlett
  6. Fint blogginnlegg Anna-Lena! Jeg er også helt enig med MElivetpaaslep. Jeg synes Jens Stoltenberg på en imponerende bra måte har ledet folket gjennom denne tragedien.

    SvarSlett
  7. Takk Anonymica!
    Det var en extremt vanskelig situasjon, ja.
    Det har skapat en del missunnelse mot ham nå, men det må være deres problem.

    SvarSlett
  8. Hei Anna Lena.
    ja, det er en imponerende måte å møte en slik tragedie på.
    Jeg synes også at talene til kongen har vært veldig fine.

    Jeg tror noe av det mange har opplevd hos Jens Stoltenberg er en indre solid kjerne av omsorg og omtanke. Og at han har formidlet det så troverdig, har sikkert mange grunner. Jeg tror det er fordi han har gått på Steinerskolen-he he he-litt fleip fra min side, men også alvorlig.
    Steinerskolen har en pedagogikk som skal ta vare på hele mennesket.
    Steinerpedagogikken gir en åndelig tyngde og dybde.

    Jeg merker på mennesker om de har gått på Steinerskolen. :-)

    klem klem

    SvarSlett
  9. Jeg visste ikke om det med Steinerskolen og Jens. Men vi har en Steinerskole i området her. Ja den pedagogikken ser ut til å ha en god holistisk syn på læring.
    Sikkert ikke dumt det heller. :)
    Skulle være interessant å vite hva Jens selv tenker. :)
    Men en god feedback, det fortjener han virkelig. :)

    SvarSlett