Velkommen til min blogg!

Søken til fred og ro gir kraft og livskvalitet!

torsdag 14. oktober 2010

Vær forsiktig med dine ord.

Tenk på ordene som du tenker og sier.

De påvirker livet ditt og ikke bare ditt.
Vi lever ikke våre liv i et vakum.
Vi lever et liv i fellesskap
Med våre nære og kjære.
Ja, hele menneskligheten.
Hvordan vi tenker og handler sendes
videre som ringer på vannet gjennom hele verden.
Alle er vi en betydningsfull del av det hele.
Derfor er det viktig at du tar vare på deg selv.
Vær forsiktig med ordene.
Tenk på hvordan de påvirker din helse,
din kropp og din psykiske helse.
Gir du deg den kjærlighet som du så vel trenger?
Det er viktig hvordan du bruker dine ord.
Om du er raus,
eller hard,
hva gjør det med deg?
Slik du er mot deg selv stråler du ut mot omverdenen!
Hva ønsker du å gi til verdenen?
Hvilke følelser ønsker du å spre til verden?
Ja, du er i sannhet betydningsfull!

2 kommentarer:

  1. Hei,hei :) og takk for at du skriver så koselig inne på bloggen min. Det er alltid så oppmuntrende og kloke ord, som jeg setter stor pris på :)
    Jeg går til psykomotorisk fysioterapeut jevnlig og har gjordt det hele veien etter at jeg ble syk, etter henvisning fra min behandlende nevrolog. Fysioterapeuten endret mitt syn på hva trening er - og dermed hvordan jeg ser ,og måler, meg selv og min egen "væren". Jeg har alltid drevet aktiv trening,leirdueskyting,fiske,jakt,spinning,styrke,fjellturer osv- så ble det bråstopp og ME. Så jeg måtte endre mitt fokus fra å "gjøre" til å "være". Helt nytt tankelandskap og måleparametre i mine øyne altså- men nå har jeg kommet et stykke på veien, selv om jeg stadig roter meg bort i "andres forventningers skog"-eller var det mine egne ?. Så læringskurven har vært lang og til tider bratt. Og hun har vært min tolmodige klippe ,behandler og samtalepartner i denne prosessen, hele veien. En uvurderlig støtte -og en fagperson som jeg har stor respekt for og har tillit til. Så jeg skjønner at jeg er priviligert . Virkelig.

    Det har vært en ny måte å se sitt eget væren på. og det å kunne stille spørsmål, så fikk jeg finne svarene etterhvert som jeg klarte å ta mine egne betraktninger inn over meg og finne ordene. For for meg var det å bli syk over tid i stor grad et landskap uten ord og i starten et språk jeg ikke forstod.
    Jeg hadde jo som innstilling "quick fix og raskt tilbake i gammelt spor".Jeg tror vel heller ikke at jeg hadde noen annen mulighet til å se det på noen annen måte. Da. Erfaringen og omveltningen måtte komme . Alle endringer har noe godt i seg som man kan ta med videre og bli klokere av , selv om det ser mørkt ut der og da og det er vanskelig å stå i.

    Men jeg lærer. heldigvis.
    L.

    SvarSlett
  2. Den erfaringen som du skriver om her, kjenner jeg gjen fra jobben min. Du er i veldig godt selskap! Det er mange som har gjort akkurat som du!
    Den indre reisen som du skriver om er utrolig spennende, og det går å lære nytt.
    Men det er mange som er utmattet som liker action, man får håpe at det er flere som våkner før strikken brister. Har man inga marginaler skal det ikke så mye til hvis man for eksempel støter på et virus, eller om livet slår til.
    Fortsett å ta vare på deg og nyt livet når du kan. :)

    SvarSlett