Velkommen til min blogg!

Søken til fred og ro gir kraft og livskvalitet!

torsdag 21. oktober 2010

Min kommentar til Marias Metode: Stormøte...

http://mariasmetode.wordpress.com/2010/10/20/referat-fra-m%c3%b8te-i-stortinget-20-10-2010/#comment-4658
Når jeg leser det her tenker jeg at det er en spennende tid vi lever i. Aldri før har de syke kunnet søke og spre informasjon som idag.


Legerne har så mye å gjøre at de ikke har tid nok til å oppdatere seg på alle diagnosene.

Forskerne i landet lever også i en ny situasjon, når vi som lever med en sykdom har en mulighet til å bygge nettverksbygging på internet. Det her er nytt og jeg tror det her er bare i begynnelsen.

Kunnskapsspredning er en maktfaktor å regne med.

Vi lever også i en tid når folk blir mer og mer kritiske til auktoriteter, når det avsløres mye rart. Vi kan lese om vitenskapsauktoriteter som har lønn fra livsmiddelsindustri, legemiddelsindustri og liknende. Et bra eksempel på det er det svenska livsmedelsverket, der experter uttalte at margarin er bra, og smør var dårlig. Det avslørte seg at den her eksperten hadde lønn fra margaring industrien.

Når man nå kan lese at viktig bio-kjemisk forskning ikke har aktualiserts i Norge, blir dette også noe som skaper skeptisism.

Skulle det vise seg at folk risikerer å få XMRV ved blodoverføring og at Norge våkner seint, ja man kan tenke en del rundt det.

Så bra at dere fikk tid å snakke på stortinget om ME og hva som skjer i rundt det her.

Det blir vel Dagbladet og VG neste kanskje?

Du har så kloke argumenter. Jeg har tro på det du gjør, og vi er mange som støtter opp.

Håper du har tid til pusterom, Maria.

Du har rett det trengs et sivilkurasje og at vi føler et samfunnsansvar. Hver og en kan vi gjøre vår lille ting. Sammen skaper vi en folkebevegelse.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar