Velkommen til min blogg!

Søken til fred og ro gir kraft og livskvalitet!

torsdag 5. august 2010

The Lightning Process - et uetiskt opplegg?


For noen dager siden leste jeg en meget interessant blogg. http://blog.tjomlid.com/?p=2961
Gunnar Tjomlid har gjort en stor kritisk granskning av The Lightning Pprocess i sammenheng å hjelpe personer med ME. Det var en befriende lesning! Den bloggen anbefales varmt!
Når jeg for første gang hørte om at noen personer fått hjelp av LP ble jeg veldig skeptisk. Skulle ME-pasienter som har en omfattende multi-systemisk sykdom ha blitt friske på 3 dager? Kunne det virkelig stemme? Velmenende personer, selv noen som arbeider i helsevesendet tipset meg om LP og at man kunne bli frisk av det. Jeg trakk meg forsiktig tilbake, og ønsket ikke å argumentere min skepsis. Det kunne snart se ut til at jeg ikke ønsket å bli frisk. Jeg stolte på min intuisjon, og fortsatte å styrke friskprocessene i fred og ro. Jeg hadde store plager av utmattelsessyndrom. Men visst fikk jeg legge ner energi på at tenke gjennom det her. Det var energi jeg skulle brukt på styrke meg selv. Takk og pris har jeg god tiltro på det jeg selv tenker og føler om min helse.
Jeg leste litt om LP på internet. Det var spesiellt en ting som jeg reagerte på i beskrivelser om LP:s treningsprogram. Hvis programmet ikke lykkes er det kursdeltageren, den ME syke, som ikke har gjort programmet på rett måte. Hva var det her for noe. Hadde leger og psykologer som hadde beskrevet sine behandlingsprogram på den her måten hadde det blitt et ramaskrik! Når en fagperson utvikler nye behandlingsmetoder skal de gåes gjennom fra et brett perspektiv. Man skal se hvordan det her virker i praksis og for hvem. Det er ikke pasienten som skal presses inn i et behandlingsprogram. Det er behandlingsprogrammet som skal tilpasses pasientens diagnose, funksjonsnivå og behov.
Når det gjelder ME, så er det ikke noen homogen gruppe. Det heter at det er en postviral sykdom, men når man leser om ME så skjønner man at det er mange grunner til at man blir syk i en slik diagnose. Fysiske og psykiske traumer er det mange som tar opp. Mononukleose er det en del som har hatt. I andre fall diskuterer man vaccin som grunn. Det er mange ting som har skjedd før kroppen har kollapset.
Hvordan kan man da tro at ett treningsprogram skulle kunne hjelpe en så heterogen gruppe? Dette får meg at ønske at de som arbeider i helsevesendet bør tenke seg mer enn en gang før de overtaler noen med ME at betale dyre kurspenger for LP.
Etter hvert ringte jeg til ME-foreningen og spurte dem hv de tenkte om LP. Da svrte de at de var skeptiske og at de hadde snakket med folk som ikke hadde fått hjelp av LP og som til og med hadde blitt dårligere etter en 3-dagers LP kurs. De hadde også fått høre att det var deres eget feil at de var syke!!!
Det er fantastiskt for de som har blitt friske av det her treningsprogrammet etter meget lav funksjonsnivå. Jeg skjønner at de sprudler av glade over å ha blitt friske og gjerne deler med seg av hvordan de ble friske. Det er åpenbart at her er det noe å hente for en del.
Det intressante blir da å høre om forskning om hvem som får hjelp av LP og hvem som ikke får det. Her er det viktig å diffentiere når LP virker. Jeg tror ikke at det blir enkelt for vi er så utrolig mangfasettert. Vi har så mye mer å lære oss om hvordan mennesket er skrudd sammen og å tro att en metode kan hjelpe så mange diagnoser og pasienter blir utrolig naivt.
Ja, våre tanker, følelser, levemåte og stressnivå har stor betydning for vår helse. Jeg arbeider mye med det selv for å bli friskere. Men det er ikke hele sannheten!
Hvis noen for eksempel har et utmattelsestilstand på grunn av amalganforgiftning er det vel ingen som tror at man kan bli frisk av det gjennom å bare forandre tankeprocesser og og å ikke ta symptomene på alvor.
Kanskje noen har udiagnostiserte nakkeskader og derfor har symptomer på ME. Det går ikke å tenke bort. Jeg har lest på blogger at kursdeltakere har forventer å få osteopatibehandling, men ikke fått. Phil Parker har tidligere forklart at osteopati er en del av LP.
Hjelper LP mot influensa eller andre somatiske sykdommer? ME er definiert som en somatisk sykdom.
Tanker og følelser har stor effekt på kroppen, men det har andre ting også. Hvorfor drikker folk på fester? Og forresten om tanken har så stor effekt... Da kunne man kanskje lære seg LP-programmet slik at man kunne tenke seg edru for å kunne kjøre bil hjem etterpå? Ikke det, nei!
Placebo er et meget interessant emne, men er ikke til 100%.
Er det rart det blir slitsomt for mange med ME å lese og høre om markedsføringen rundt LP? Er det rart at de ikke ønsker å bli overtalt til å gå et treningsopplegg der de risikerer å ble mye dårligere?
De gode resultater de peker på er deres egen statistik på de som har gått kursen, og ikke en statistik for alle med ME. Det er lett å la seg narres hvis man ikke vet så mye om markedsføring og om statistik. Er det dessuten slik at de på kurset signalerer at de ikke ønsker å høre noe negativt, hvordan skal de da får rede på sannheten. Det skulle bli dårligere reklame og dårligere inntekter.
Hvordan er det med langtids effektene? Hvordan har kursdeltakerne det etter 6 måneder, et år og enda lengre? Er de gode effektene fra kurset noe som holder seg over tid eller et resultat at de ikke lytter på kroppen? Det finns sikkert begge deler.

Jeg mener at man i helsevesendet skal tenke seg mye nøye om før man går inn i et slikt opplegg. Man kan gjerne sette seg inn i det, men ikke slutt å tenk! Det finns mange sider av det her, og for noen kan det være et veldig høyt pris å betale!!! Vi har ikke råd med halleluja behandlinger, der man har sluttet å bruke hodet!

Jeg har sett rundt litt på internet og funnet noen blogger om ME:
De positive resultatene har vi lest om i forskjellige blader. Nå lar jeg de med dårlige erfaringene høres.

En ting er sikkert! Jeg tenker ikke melde meg som en prøvekanin i et slikt projekt, når man ikke veit mer om konsekvensene!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar