Velkommen til min blogg!

Søken til fred og ro gir kraft og livskvalitet!

onsdag 4. januar 2012

D-vitaminbrist kan bidra till många sjukdomar



I den her mørkeste tiden på året er det mange som sliter.  Det gjør jeg også. Likevel føles det litt lettere den her vinteren. Jeg har begynt å ta D-vitamin tilskudd, 2000 IE. Anbefalt dose på forpakningen er 400IE. Jeg føler forskjell, men lurer på om jeg trenger litt mer. På kostdoktorn.se anbefales 2000-4000 IE for voksne mennesker. Man kan visst ta blodprøve for å se om man har mangel på D-vitamin eller overdoserer. Når kroppen har næringsmangler er den i stress, og da er det om å gi kroppen hva den trenger. På den måten kan man bidra til at kroppens selvhelbredende funksjoner får en bedre arbeidsmiljø. Jeg har tidligere skrevet om D-vitamin og helse her.
Jeg har tenkt mye på hvordan man kan byge opp allmenntilstanden i et heltsperspektiv, og det handler om å se mennesket fra mange synvinkler. Det handler om å gjøre ting som man blir glad og avslappet av. Jeg liker å lære meg om forskjellige ting å formidle det videre. Jeg ser til å ha meditative stunder, og andre stunder med aktiviteter som passer til mitt helsetilstand. Jeg er passe fysisk aktiv, men prøver å ikke overskride mine grenser. Maten er veldig viktig, og jeg finner mer og mer spennende forskning på nettet.
Andreas Eenfeldt, som blogger på sin blogg kostdoktorn.se , skrev i boken "Matrevolusjonen" at legestuderende kun har 2 ukers studier om næringslære i sin utdannelse. Samtidligt kommer det så mye spennende forskning på mat, at det burde være interessant å ta inn mere kurser om næringslære i legestudiene.
Samtidlig har tro på å opplyse almennheten om hva forskerne arbeider med. Det kunne lede til at folk får mer verktøy til å ta vare på sin helse.
Når jeg prøver å lære meg mere om hva som styrker kropp og sjel avleder jeg også oppmerksomheten fra det å være syk. Jeg ser til å ha det gøy, at ting er interessante.
Jo da, naturligvis har jeg også dårlige dager. De er en del av livet.
Når jeg leser om hvordan mange ME syke har det, kommer fagpersonen i meg frem, samtidlig som jeg får kontakt med det som man i Sverige kaller for "jævlaranamma" Det er heller ikke så dumt! :)

5 kommentarer:

  1. Tror nesten du må oversette det svenske uttrykket i siste avsnitt for en inngrodd nordmann som meg. :)

    SvarSlett
  2. Interessant artikkel. Jeg har ME og har fått påvist bla lav D-vitamin. Takk for nyttig informasjon :-) Du skriver veldig bra og om mye interessant!

    SvarSlett
  3. Tusen Takk, Anonym!

    Diva. Jeg tror at "jævlar anamma" er det samme som faen i vold. Når jeg for eksempel leser om hvor mange som har blitt dårlig etter LP, da vekkes min jævlar anamma og jeg føler at det her må jeg ta tak i.

    SvarSlett
  4. En av de første artiklene om D-vitamin jeg leste, etter å ha fått påvist (hos LHK) veldig lav D-vit status, var denne: http://www.annelisabeth.com/blog/d-vitamin/ hun som skriver den gir veldig god informasjon om D-vitaminets funksjon, betydning og mangelrelaterte skader/sykdommer. Det som jeg opplevde var jo at min vanlige fastlege ikke tok dette alvorlig overhode og bare avfeide betydningen og slikt gjør jo at en føler seg presset mellom hva som er sant og hva som er vås... i dette tillfellet vil jeg faktisk påberope meg retten til å utrykke at min fastlege farer med vås mens min privatlege (fra LHK) farer med fakta for å bistå til mulig bedring av min helse. Når en så legger til at blodprøver hos fastlegen ALDRI har vært analysert for D-vit-status og atpåtil har vist meget lave B12-verdier i flere ti-år uten å ha gitt meg noen behandling for denne lave B12 eller mere utredning derav så betviler iallfall jeg det offentlige helsevesens interesse av å bistå pasienter på en god måte. (Jeg har forsøkt bytte av fastleger flere ganger men det virker som om det den ene har vurdert blir aldri satt ? ved av neste) Og når en da ikke er av typen "tiggende og masete og gjentagende" pasient så blir en desverre bare gående uten muligheter til bedring, endog forværring som resultat. Jeg er sjeleglad for at jeg foreløpig har økonomi til å kjøpe meg legetjenester på det private marked og forsøker så godt jeg kan å lære meg mye om alt dette slik at jeg kan greie meg videre om ikke kronene strekker til fremtidig.

    SvarSlett
  5. Jeg kjenner igjen den hvordan det er når det tradisjonelle helsevesenet ikke kan hjelpe og hvordan jeg selv også søker informasjon om hva som kan styrke kroppen. Jeg har mange ganger undret over hvorfor internasjonell forskning ikke når helsevesenet. Hva skal til? Trenger vi en ny type legespesialister som utdanner primærlegene? Om helse og næring? Det er ikke lett å være pasient i den her situasjonen. Det skal ikke være slik at man må ha mye penger til privatleger som er oppdatert i ny forskning for å få hjelp. Hvis man skal få med antall syke og uføre må man oppdatere seg på ny viten. Det her burde være interessant for folk flest, egne foretakere, politikere og andre.
    Alle dere som betaler mye penger for god behandling holder opp en speilbilde mot samfunnet som burde gi ettertanke for mange.
    Takk for interessant kommentar!

    SvarSlett