Velkommen til min blogg!

Søken til fred og ro gir kraft og livskvalitet!

lørdag 22. oktober 2011

ME skandalen, som egentlig har vært en katastrof.

Media har informert mye om ME de seneste dagene. Det er spennende tider når vi får høre om alle de som har blitt betydelig bedre og til og med friske etter Rituximabbehandling. Fluge og Mella sine tanker om ME som en autoimmun sykdom er sensasjonelt.
I sporen av det avsløres den ene skandalen etter den andre. En av dem er fortellingen om Gunnar som er alvorlig syk i ME og som tidligere ble tvangsinnlagt i psykiatrien når han var så dårlig at han var sengeliggende og måtte ligge i et mørkt rom. Nå er han pasient på Haukeland sykehus og med i Rituximab prosjektet og opplevde bedring med en gang han fikk behandling med Rituximab.
Igår leste jeg om professon og ME-ekspert og hvor kritisk han er til den svært kritikkverdige behandling som ME syke har fått i helsevesendet.
Professor og ME-ekspert Ole Didrik Saugstad mener at flere ME-pasienter fortjener en oppreisning fra det norske helsevesenet for det han karakteriserer som svært kritikkverdig behandling.

"– Jeg har sammenlignet behandlingen av ME-syke med den som psykisk syke fikk på 50- og 60-tallet da de ble lobotomert. Med det prøver jeg å si at de har fått en veldig dårlig og en ytterst kritikkverdig behandling, sier professor Ola Didrik Saugstad til tv2.no."
Han er meget kritisk til at Sosial- og helsedirektoratet oppretter en såkalt "ekspertgruppe" og som var dominert av psyko-somatisk- orienterte fagfolk. Han mener at Sosial- og helsedirektoratet har en stor del av skylden for de holdninger som hat vært mot de ME syke. Det er eksakt det som jeg også har tenkt og som jeg selv har skrevet ned til min primærlege.

I de fall der alvorlige ME-syke har blitt tvangsinnlagt på psykiatrisk avdelning mener Saugstad at de har blitt utsatt av et alvorlig overgrep.
Han håper at diss tilfellene en dag blir gransket og synes at flere av pasientene og deres pårørende fortjener en oppreisning fra det norske helsevesenet.
Saugstad er barnelege og har erfaring fra intensivbehandling og jeg sitere artikkelen fra TV2 nyhetene.
"– Jeg hadde en pasient som lå hjemme. Hadde det ikke vært for at nære pårørende jobbet i helsevesenet så hadde hun nok ikke levd i dag. Jeg ringte til kvinnens lokalsykehus og fortalte at jeg trodde hun muligens ikke ville overleve. Jeg fortalte at hun var nærmest i koma. Svaret jeg fikk var at de ikke trodde dette var en somatisk (fysisk, red.anm.) sykdom og at det dermed ikke var deres ansvar.

Dette er ikke den eneste episoden Saugstad har hatt. "

Jeg må si at det forundrer meg at det ser ut til at myndighetene og helsevesenet har blandet sammen hypokondri og psyko-somatikk, og at de ikke har tatt til seg den forskning på stress som vi har hatt i hvert fall 10 år. Det som jeg har lært meg om psyko-somatikk er at det er konsekvensene av langvarig stress. Det er når stress og traumer har belastet individen så lenge at kroppen også blir syk. Den svenske legen Christina Doctare skrev for 10 år siden boken "Hjernestress - kan det ramme meg". Den ble meget omtalt i Sverige. Den ble oversatt til norsk men den her meget interessante forskningen ble ikke omtalt i Norge så mye som det fortjente. Hvorfor?
Kronisk stress skaper hjernestress og kan gi både psykiske og fysiske sykdommer. Det kan ramme alle organer i kroppen enda ned til cellnivå!!! Det her kan ikke botes med bare kognitiv terapi, som i beste fall kan gi hjelp til en god mestring.
Hypokondri er noe helt annet, der pasienten har mye uro inne i seg.
Dermed må vi som arbeider i helsevesenet være åpne for at pasientene også kan ha somatiske lidelser, samtidlig som vi hjelper pasientene til mere fred og ro. En psykisk lidelse utelukker virkelig ikke en somatisk sykdom. Når ME syke har stått frem med det her bredere synsettet har de blitt beskylt for å polarisere. Hvem var det som polariserte, sier jeg? De her fordommene om ME har vist hvordan mange som har hatt berøring med ME syke har polarisert, i helhetssynens navn. Bedre kan dem!
Når jeg fremdeles var i arbeide hadde jeg ikke noen problem med mine klienter å snakke om sambandet kropp og psyke. Det var mange som leste om Hjernestress og det gav gode innsikter for dem.
Når det handler om ME viser det seg nå at de har fått behandling med kreftmedisin og de har blitt friske uten å gå i kognitiv terapi! Likeså er det spennende å følge de som har fått behandling av professor de Meirleir eller på Lillestrøm helseklinikk. De får utskrevet antibiotika, probiotika og immunstimulerende medisiner og blir bedre av det.
For meg ser det ut til at vi trenger å sette eksperterne på Sosial- og helsedepartementet på skolebenken igjen. Det her duger ikke!
Nå venter jeg på at journalister snakker med ME syke som har blit mye dårligere etter å ha gått på Lightning Process kurs. Når ME syke, snart  etter å ha gjennomgått kurs i Lightning Process, må bli innlagt på intensivavdeling og det ikke kommer ut i media, da lurer jeg på hva som skjer. Det er mange triste skjebner der ute. Her har journalistene store muligheter til å skrive interessante artikler som kommer å selge mange aviser. Hvis ikke de fleste journalister er kamerat med en viss LP coach som har vært mye i offentligheten...
Og jeg lurer fremdeles hvem som taler barnas sak. Jeg tenker på de barna som har blitt mye sykere etter LP kurs. De barna som har dårlig samvittighet fordi de har fått høre at de gjør seg syke og hvis de ikke blir bedre har de gjort kursen feil. De stakkers barna må leve med at foreldrene har betalt mye penger på LP kurs. Når skal endelig journalistene skrive om det her? Det må vel enda være flere enn Jørgen Jelstad blant journalistene som har en god civil courage?

5 kommentarer:

  1. TV2 gjør en kjempejobb om dagen! Det er på tide at skandalen kommer frem!

    Jeg grøsser når jeg leser om psykiatere som kunne tenke seg å gi ME-syke ECT. Det er skremmende å se at både leger og psykologer lar seg sjarmere av LP. Det er betenkelig at Barneombudet er i dialog med den mest profilerte LP-coachen her i landet. Hun blir intervjuet i forbindelse med ME som om hun var helseutdannet og ekspert.

    Det er ingen tvil om at historien om ME er en stor skandale. Jeg synes selv det er ganske stort og befriende å være vitne til det som har skjedd de siste dagene. Det vil være lettere å snakke om at man har ME, uten å forklare og forsvare seg. Og sannhenten om LP må også komme fram!

    SvarSlett
  2. Hei Diva!
    Ja TV2 gjør et kjempejobb. Jeg liker deres arbeide veldig godt. Og nå venter vi på at sannhetene om LP og den omtalte LP coachen kommer frem i lyset. Nå skal trollene frem.
    Jeg kjenner igjen alt som du skriver her.
    God helg!

    SvarSlett
  3. Og den boken Hjernestress må jeg se å få lest en gang. God helg til deg også! :-)

    SvarSlett
  4. Bra innlegg, Anna-Lena! Ja hvem er det som har polarisert debatten om ME, det er ikke pasientene men helsevesenet. Jeg er enig i at Helsedirektoratet har et gedigent ansvar.

    Et kritisk og vitenskapelig syn på reklamen om Lightning Process er kjempeviktig at kommer på dagsordenen. Det triste er at de mange som kunne fortelle sin historie, etter å ha blitt dårligere av metoden, ofte er for dårlige til å stå fram.

    SvarSlett
  5. Takk Anonymica!
    Det trengs en stor etisk debatt både i helsevesendet og Sosial- og helsedirektoratet. Siden kan man fortsette å diskutere hva som er vitenskap og beprøvd erfaring.
    Det er mange triste historier som ennå ikke har kommet frem, ikke minst på hva som har kommet etter Lightning Process for mange.
    I boken "De bortgjemte" av Jørgen Jelstad er det lett å forstå at mange leger og psykologer ikke orker å stå frem med at de har ME. Det er virkelig ikke en kompliment til vårt helsevesen, tvertimot. Når jeg leser om hvor mange har blitt utsatt for overgrep, og hvordan foreldrer har blitt mistenkeliggjort fordi de og eller ungene har ME, er jeg gla for at sannheten endelig har kommet opp i dagen. Det ser ut til at de har god grunn til å tie. Helt forferdelig!
    Det har vært en forferdelig arroganse mot de syke og deres pårørende, som dermed har levd farlig bare gjennom å existere og å være ME syk.

    SvarSlett