Velkommen til min blogg!

Søken til fred og ro gir kraft og livskvalitet!

mandag 22. august 2011

Så er det tid for å betale tilbake!

Jeg kan nå se tilbake på en fin weekend tur til Ålesund og Geiranger. Det har vært fantastiskt fine dager i flotte landskap, varierende natur og fine norske dialekter. Det var hele tiden nye opplevelser og nå er det mye fint å huske.

Ålesund er en vakker by, med mange hus i Jugendstil. Byen gir et inntykk av at det må ha funnits mye penger til å bygge alle de her byggningene. Her finns også flere statyer som viser på det liv som har preget byen, næmlig havets og sjølivet.
Det er flott at alle de fine byggningene fikk stå kvar under krigen. Jeg har for eksempel vært i Elverum og Voss som ble sønderbombet av Tyskerne.
Det var mye folk i Ålesund i helgen, der det var Jugend fest og VM i Seiling. Selv var jeg ikke med på noen festing. Det ble en tidlg kveld. Jeg må tenke energi økonomisering.
Det ble litt gåing i sentrum. Det er koselig å oppleve arkitekturen og folkelivet. Vi bodde på et hotell i sentrum og derfor trengte vi ikke å gå så veldig langt.
Dagen etter på kjørte vi videre til Geiranger. Fra hotellrummet kunde vi se Geiranger og Geirangerfjorden. Det er en rolig liten plass der man får anledning til å senke skuldrene og å puste ut. Jeg følte likevel på kroppen at jeg nå var sliten, og måtte sitte en hel del og slappe av. Jeg var på rett plass for å gjøre det. Vi satte oss på et cafe ved Geiranger hotell og bare opplevde alt omkring oss. Jeg halvlåg på en to sits sofa og det var godt for kropp og sjel. Det var viktig for meg, fordi jeg ønkset å være oppe på kvelden når det servertes bufe på Grande Hotel der vi bodde. Livet mitt har i flere år vært slik at jeg må kalkulere hvor mye jeg skal aktivere meg og hvor mye jeg må hvile. I hverdagen når hjemme, da går det på automatikk. Jeg har et jevnt livsfløde. Når jeg reiser på tur blir det annet. Jeg ønsker å oppleve ting og må kalkulere med å bruke flere dager etterpå til å hente meg inn. Da må jeg spørre meg om det er verdt det, og det var det virkelig på den her turen.
Maten på hotellet var veldigt god, og de serverte kortreist mat. Selv om de serverte mye god fisk var det også mye annet godt. Det her var mat som de lager fra grunnen. Det var ikke bare vi som spiste mye av den gode maten. Det gjorde også de tyskere som kom med buss, og som overnattet på hotellet. De såg ut til å trives de også.
Vi møtte svensker på hver eneste cafe og restaurant som vi var på den her helgen. Jeg tenker at det må være helt toppers for svenske ungdomer å komme til Norge på sommeren, samtidlig som de opplever en fantastiskt fin natur. De svenske som jeg kom i samtaler med skrøt veldig over den fine naturen og den ro som kom over dem i de norske fjellene. De snakket med andre ord om livskvalitet!
For meg var det godt å få mere avstand fra terrorisme, verdens økonomi i stor uro og andre ting vi får høre om i nyhetene. Det er vel få ting som gir en slik avslappning som man får ute  naturen.
Bilden her inntil har jeg tatt fra balkongen på hotellet. Det her er en utsikt å bli stille av. Hvordan skal man med ord beskrive en opplevelse bortom ordene? Jeg tror jeg lar det være.
Vi var utrolig heldige med været. Det var fine høstdager der Geiranger viste frem sitt beste.
Når vi siden skulle hjem, da kjørte vi mot sør. Naturens mirakler var ikke slutt.
Jeg tok noen bilder fra bilen når vi kjørte.


Når vi kom frem til Djupvasshytta, da måtte vi bare stoppe. Den her plassen var som den rene lysterapien. Jeg snakket med en svensk som arbeidet her. Han fortalte om dager når det var tåke over området og at det også kunne oppleves som lysterapi når alt var helt vitt. Det er ikke noe tvil. Norsk natur inneholder mange mirakler!

Nå må jeg hvile og å hente inn nye krefter. Det er tid å betale tilbake til kroppen nå. Jeg får ta det med ro i noen dager. Det må jeg hvis jeg ska orke med. Jeg har en legetime i uken. Hvis jeg ikke er i form når jeg kommer til legen min, så får han bare se hvordan jeg har det. Jeg kommer som jeg er, og bryr meg ikke om å holde masken. Jeg tror at vi gjør oss selv en stor utjeneste hvis vi pynter opp oss til mer enn vi egentlig føler oss. Hvordan skal legen ellers kunne skjønne oss hvis vi ikke tørr å vise oss som vi er her og nå? De er ikke noen tankelesere og skal ikke være det heller. Så derfor begynner det med at man må være tydelig for seg selv for å kunne være det for noen annen, for eksempel legen. Men det er en annen blogg.

5 kommentarer:

  1. Det er desverre slik, at man må ta kalkulerte risikoer og vurdere om det er verdt det eller ikke. Men man har jo også en psykisk helse å ta vare på, og det å komme seg vekk og få nye impulser og litt forandring er også veldig viktig noen ganger.

    Nå får du slappe av noen dager. :-)

    SvarSlett
  2. Diva.
    Det er akkurat slik du sier. Det er mange kalkyler å ta hensyn til.
    Jeg skal slappe av mye, hvile og å kose meg ved pc:n. Har noen ukebla på lager, og solen viser seg om dagen.
    Ønsker deg en fin uke! :)

    SvarSlett
  3. Takk, jeg har en spennende uke i vente. :-)
    Og så satser vi på fortsatt finvær!

    SvarSlett
  4. Håper du ikke har måttet betale alt for dyrt! Men jeg er veldig glad for å se at dere har hatt en så fin tur. <3

    SvarSlett
  5. Jeg trengte en del dager til energiladning, ja. Men det var det verdt. Jeg har med årene som utmattet lært meg å være veldig laid back når jeg trenger det. Og jeg har en god mulighet å være det. Takk og pris for det!

    SvarSlett