Velkommen til min blogg!

Søken til fred og ro gir kraft og livskvalitet!

mandag 30. mai 2011

Mental hvile og flyt.

Energiladdning.
Idag har vi hatt en fin dag, selv om det var litt vind. Jeg har kost meg på terassen med noen krus te, og en god lydbok. Når jeg ikke lyttet på lydbok, hørte jeg på fuglsang. Jeg blundet og følte på solvarmen.  Det var en avslappnende stund der det var lett å puste rolig. Jeg føler meg sliten etter hagearbeidet igår, og kroppen sier meg at jeg skal ta det med ro.
Jeg filosoferer videre på ting som jeg har skrevet om de seneste dagene, på en litt mer teoretisk måte. Når tankene er her og nå og vi slipper taket om det som var og det som kommer, da er det enklere å aktivere fred og ro systemet i kroppen. Det er da vi ladder batteriene, og da føler vi lykke og glede. Lykke er nemlig en positiv fysisk sensasjon. Det krever mot og øvelser å slippe taket om alle de tanker som beveger seg i hodet hele tiden. Vi trenger også å stoppe opp og observere hva som skjer i vårt indre. Det må til for at vi ska kunne arbeide med det.


Å være i avslappet tilstand i naturen er en god sak for å føle mental hvile. Kan vi for en stund slutte å tenke på prestasjon og bare være i det som er, får vi det godt.
Kan vi også unne oss å gjøre ting som er gøy, uten å være opptatt av prestasjon og resultat, kommer vi inn i et sundt flyt, et hviletilstand, der vi også føler lykke og trivsel.

Når jeg arbeider med hendene, får jeg ofte en mental hvile hvis jeg ikke stresser.
Når vi spenner oss, låser vi pusten, og strever mer. Via pusten skal vi ha inn oksygen, og vi skal ha ut slagstoffer. Hele 70 % av de slagstoffer som kommer ut av kroppen, kommer ut gjennom pusten! Hver og en kan tenke selv hvordan det kan bli når vi låser for pusten...

Vi har mange forskjellige måte å ladde opp batteriene på:Hva gir akkurat deg mental hvile?
Hvor ladder du opp ny energi?
Kanskje ute i naturen, arbeide med hendene,
dans, musikk, en god bok, meditasjon,
fysisk aktivitet, yoga, eller noe annet.
Fantasi og å kjenne etter i kroppen
leder deg videre i oppdagelsesferden mot et liv
som er bra for akkurat deg.
Det er tiden til å stoppe opp
som gir oss mulighet å komme videre.
Når vi føler hvordan vi har det
får vi gode muligheter å leve et godt liv,
i en fri pust.
Du er ikke bare verd det.
Du trenger det!
Når vi er sammen med de nære og kjære som vi er trygge med,
og ikke føler at vi må være flink og å prestere hele tiden, så gir det også en mental hvile.
Den ytre opplevelsen av flyt, samvirker med den indre fysiske tilstanden av flyt. Tenk pust, blodomløpet, musklene og så videre...

Det her er ting som ikke er noe nytt for oss som er langtidssykemeldt. Men det ser iblant ut til at friske mennesker i arbeide kan trenge en påminnelse i ny og ne.
Det at vi trenger pusterom vet vi alle innerst inne. Men hvis vi blir påminnt om hvordan det påvirker kroppen rent fysisk, da kanskje det blir enda mere interessant å gjøre noe med det.

For oss som er langtidssyke, er det interessant med en ytre stimulanse for at det skal bli en balanse. Hvor mye vi tåler og hva som stimulerer oss, er også veldig indivuelt. Så viktig det i en slik situasjon er med en god hobby, hvis vi ikke klarer å arbeide... Før min del fungerer det bra med internet og bøker.
Hadde jeg tålt å gå på treningsstudio, hadde det vært enda bedre. Livet er nå slik det er.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar