Velkommen til min blogg!

Søken til fred og ro gir kraft og livskvalitet!

tirsdag 27. januar 2015

Stimulerer kreativiteten.

Meditasjon kan være mange forskjellige veger til indre ro. Jeg har i mange år vært interessert i hvordan kropp og sjel går sammen i, eller bedre, en helhet. Det er så mye som påvirker oss og som kan lede til stress. At psykisk stress gir stress er inget nytt. Men det som har vært spennende for meg er også hvordan mat kan gi indre stress. Det har åpnet en ny verden for meg, der assosiasjonene avløser hverandre. Hormonell ubalanse gir stress. Infeksjon gir stress. Alt henger sammen og derfor må man ta bare på sin helse på mange nivåer
Slik jeg ser det er det en ferskvare hvordan vi styrker kroppen.
Vi pusse tenner hver dag. Vi trenger mat som er tilpasset oss og hvordan vi har det. Vi trenger fysisk aktivitet som er tilpasset den kropp vi har. Vi trenger søvn så mye vi trenger.
Vi må også ha meditative stunder uansett hva som får oss i ubalanse. Det blir som en motkraft mot de ting som utløser stressen selv om man også kanskje må behandle det som utløser symptomene.
Meditasjon er et godt komplement til annen behandling vi får i helsevesenet. Men det er viktig å finne sin egen metode. Den meditasjon som er bra for meg kan være helt feil hos noen som sliter med psykose.
Det finnes mange veger til fred og ro, der man føler seg vel og tankene vandrer sin egen veg eller til og med stopper opp.

En av de meditasjoner som jeg har glede i er guidet meditasjon der man vegleds inn i en indre reise. Hvis man tenker over at hjernen ikke kan skille mellom fantasi og virkelighet, sånkannman spille på lag med det her og å leve seg inn den magiske verden som om den er sann. I den her filmen er det en slik vegledning i meditasjonen. Man ledes inn på en veg og den vegen trigger egne tanker fra underbevisstheten, og jeg har mange ganger fått frem mye tenkverdt, i tillegg til den indre roen som følger med. For dere som ikke har hørt om det høyere jeg, kan jeg si det symboliserer en samlet visdom. I den høyere visdomen hviler fred og kjærlighet, i motsetning til det liv vi lever i her med smerter, redsel og sinne. Jeg tenker vi kan tjene på å mate inn i systemet, underbevisstheten, kjærlighetsfulle og aksepterende tanker som motkraft til det elende mange står i idag. Det her er ingen mirakelhealing, quick fix, men en metode der man arbeider med å prøve å få en indre ro og harmoni.
Den her typen av meditasjon setter fart på min kreativitet og et fokus på det som inspirerer og vekker nysgjerrighet på alt mulig. Og fantasien hjelper meg videre.


Hva er deres metode til å søke fred og inspirasjon?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar