Velkommen til min blogg!

Søken til fred og ro gir kraft og livskvalitet!

fredag 23. august 2013

D-vitamin-boomen


Aftenposten Innsikt er det en interessant artikkel om D-vitaminer og vår helse og den er skrevet av JOHAN MOAN og ASTA JUZENIENE, Oslo universitetssykehus, Fysisk institutt.

Professor Johan Moan forsker på D-vitaminer og forteller om mye nye spennende kunnskaper om D-vitaminer. viktige for mange funksjoner i kroppen.
Den begynner:

"Nye vitenskapelige funn.
Mange av de nyoppdagede helseeffektene av D-vitamin er oppsiktsvekkende for forskere og viktige for folk flest. I tillegg viser det seg at mange nordmenn og -kvinner har for lite D-vitamin i blodet. Tidligere trodde man at D-vitaminet bare hadde én misjon, nemlig å styrke beinbygningen. Vitaminet forhindret rakitt hos nyfødte og reduserte risikoen for beinskjørhet hos eldre.
Nå vet vi at D-vitaminet har virkning på mange andre sykdommer: hjerte- og karsykdommer, diabetes, leddgikt, MS og flere sykdommer knyttet til nervesystemet. På grunn av alt dette nye, skrives det vitenskapelige artikler i økende tempo. Selv for meg som jobber daglig med D-vitaminforskning, er det vanskelig å følge med. Jeg skal likevel prøve å informere om noen av de nyeste vitenskapelige funn på området."
Du kan lese videre her.

Jeg har flere ganger blogget om D-vitaminer og helse og de blogginnleggene finner du her. Jeg har selv merket en mye bedre livskvalitet etter jeg begynte å ta D-vitamin tilskudd større delen av året. Jeg lurer nå på hvor mange år som jeg har hatt lav D-vitaminnivå i kroppen, ikke minst på vinteren.  Jeg følger forskningen på D-vitaminer og hvordan kropp og sjel påvirkes når det er mangler i kroppen.

Du finner mine tidligere blogginnlegg om D-vitaminer her. Næringsmangler er en stress for kropp og sjel og de påvirker vår helse mer enn hva mange oss tenker over i hverdagen.
Vi må være bevisst om både ytre og indre stress når vi tar vare på oss selv. Det er mange faktorer som spiller inn og det er en god grunn til å følge flere parallelle linjer for å styrke vår helse.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar