Velkommen til min blogg!

Søken til fred og ro gir kraft og livskvalitet!

torsdag 2. juni 2011

Blogganbefaling, Robert Hahn.

Legen, forskeren, tidligere professor og vitenskapssjournalist Robert Hahn forteller sin inside information om forskerverdenen. Han har lang fartstid og mye å fortelle. Han har mye civil courage og det har sikkert kostet ham mye!
Vitenskapsverden er ikke bare så som vi skulle ønske.
Jeg hadde en større vitenskaps tro før jeg studerte på Lunds Universitet og fikk lære meg mer om vitenskapsteorier og vitenskaplig metod. Vi fikk lære oss kritisk granskning av vitenskaplige studier og da gikk det opp for meg at alt ikke var som man skulle ønske. Jeg var ung på den tiden,kanskje naiv , men det her fikk meg å våkne opp.
Det her var enda et godt innlegg av Robert Hahn:


http://roberthahn.nu/2011/02/12/autism-narkolepsi-och-forskningsfusk/


Når vi er syke så sitter vi i en vanskelig situasjon. Vi er avhengig av auktoriteter, men hvilken utdannelse har de fått. Den svenske legen Andreas Enfeldt skriver på et lettbegripelig sett hvilke store mistak som har gjorts når det handler om fettredsel. Det er ikke så farlig som man tidligere har trott. På hans blogg www.kostdoktorn.se kan lese mange eksempler som ble friske etter at de gjorde tvertimot myndighetenes anbefalinger. Eenfeldt skriver også om ekonomisk interesser fra livsmiddelsindustri og legemiddelsindustri.
Det kommer frem mer og mer skandaler i Sverige og jeg tror at Norge før eller senere kommer etter. Et eksempel er eksperten fra statens livsmedelsverk i Sverige, som ble avslørt å få lønn fra margarinindustrien! Det er det samme som om det skulle vise seg at noen fra det norske Mattilsynet skulle ha private økonomiske interesser i livsmiddelindustrien.
Vi må være forsiktige med å bare tro på auktoriteter, og tenke mer selve. Alle vi på gressrotnivå har mye større muligheter med å granske hvordan ting ser ut nå etter at vi har begynnt å bruke internet. Et veldig godt eksempel på det her er ME sykes arbeide med å følge hverandre, lese om forskning og å formidle videre om denne. Vi må alle ta vårt eget ansvar for å følge med.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar