Velkommen til min blogg!

Søken til fred og ro gir kraft og livskvalitet!

torsdag 7. april 2011

Svensk professor om kost ved migrene og spenningshodepine.

Jeg kommer fra en migrenefamillie på morssiden, og har selv følt migrene på kroppen. Jeg har skjønt at jeg har matintoleranser og er veldig interessert i helhetshelse. Jeg følger med på hva kosten gjør med vår helse, fordi jeg føler på kroppen at det har en stor betydning for hvordan jeg har det. Det er viktig å ta vare på seg selv på mange fronter, ikke bare den psykologiske delen. Alt henger sammen.

Jeg har nå sett et interessant inslag på svensk tv 4, i programmet "Efter tio", idag. Charlotte Erlanson-Albertsson, professor i medisinsk og fysikalsk kjemi, Lunds universitet kom med mye interessante kommentarer.
I det her innlegget legger jeg sammen migrene og spenningshodepine til migrene. Det gjør jeg for å forenkle og å la teksten flyte bedre.
Man kan spise seg til migrene og lindre symptomer på migrene, sier hun.
Hun mener at koffeine er sterkt migrenefremkallende (Jeg som elsker te) ettersom det setter fart på adrenaline produksjonen. Melk og ost produkter  gir også problemer. Overmodne bananer ikke bra. og heller ikke sitrusfrukter. (Jeg elsker klementiner på høsten , hm)
Mye av den mat vi spiser idag er allergener, inflammatoriske, og det gir oss betennelser i kroppen. Den gir oss også ubalanser i tarmfloraen. Hun sier også at vi skal passe oss for melk, mel og sukker, som ikke er bra for helsaen. Loff er definitivt ikke bra. Alkohol er også et problem i migrenesammenheng.
Det er viktig med å holde blodsukkeret i balanse, for et svingende blodsukker er stress for kroppen og setter fart på adrenalinproduksjonen. Is og sjokolade heller ikke bra for migrenepasienter. (I love sjokolate)
Mye av den mat vi ikke tåler, vil vi gjerne spise mer av. Det gjør at vi tvinges til å ta aktive valg, noe som er min erfaring.
Det som er bra for helsaen er å holde en god blodsukkerbalanse, som gir kroppen mye mere ro. Hun sier også at vi skal være forsiktige med proteiner som gir betennelser i kroppen. Rug er bedre enn hvete, epler og bananer er bedre enn sitrusfrukter. Hun sier at poteter er bra, og snakker veldig godt om quinoa. Blåbær og bringebær er veldig bra, sier hun også. (Jippi, noe som er godt og veldig bra for helsaen!)
Magnesium bra, det gir avslappning til kroppen. Kiwi er anti inflammatoriskt.
Hun sier at "livsmedel" idag er utarmede og mer næringsfattig enn tidligere, og derfor har mange av oss næringsmangler. Hun næmner også at magnesium er bra ved migrene, og at vitaminerne B 6 og B 12 hjelper oss til å få mere energi.

Charlotte har også tidligere på "Efter tio" fortalt om at mat er signalsubstanser og informasjon til kroppen.
Hun er også mye skeptisk til glutamat, som finns tilsatt i mye mat idag.

Når jeg lytter på Charlotte så tenker jeg at det her er en dame som jeg skulle ønske å høre mye mer av. Jeg skulle vilje lese en bok av henne der hun på en enkel måte forteller om hvordan maten påvirker vår helse. Etter intervjuen har seere fått anledning til å stille spørsmål til henne på internet. http://www.tv4.se/1.1832020/efter_tio_chattrum_extra

Det er ikke bare homeopaten min som snakker om at vi trenger å bli mere bevisst på hva vi spiser og at maten ikke inneholder nok næring lengre. Det finns vitenskaplig forskning og vi trenger å høre mer om den.
Når vi spiser næringsfattig og betennelsesfremkallende mat sier det seg selv at vi kan rammes av mange typer av sykdommer. Når allmenntilstanden svekkes, har vi ikke mye å sette imot når livet setter oss på prøve, enten det handler om virus eller traumaer i allmennhet.
Derfor er det viktig å lære seg mer om hvordan vi skal leve for å øke motstandskraften, allmenntilstanden i kroppen i et helhetsperspektiv.

Jeg har tidligere hatt ett innlegg om betennelsesdempende og betennelsesfremmende mat. http://etlivaleve.blogspot.com/2010/10/mat-som-motvirker-betennelser-i-kroppen.html

Jeg tror vi må finne vår individuelle kost, fordi bio-kjemien i kroppen er forskjellig. Den her forskningen gir oss spennende muligheter til å påvirke vår helse.
Immunologen og forfatteren Sanna Ehdin har skrevet en fin matbok om betennelsesdempende mat. Dessverre er den ikke oversatt til norsk.

Sannas matbok : för den självläkande människan

Sannas matbok : för den självläkande människan

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar