Velkommen til min blogg!

Søken til fred og ro gir kraft og livskvalitet!

tirsdag 24. august 2010

Sjelereise

Leser akkurat nå om sjelereiser i boken “Vinden er min mor” av indianen Bear Heart. I en sjelereise søker man noe og finner forhåpentlig seg selv og oppnår visdom. Det minner meg på tekster i Thomasevangeliet. En del mennesker vet ikke hva akkurat deres rolle i livet er og søker da ofte i det ytre for å få tilfredsstilt et indre søkende. Kanskje man da ikke kan sette fingeren på det som man søker. Det leder til usikkerhet og utilfredsstillelse.


Bear Heart forteller at man i hans stam har en prosess i å kjenne seg selv der man stiller 3 spørsmål.

De søker seg ensomme ut i naturen og, etter hva jeg skjønner, mediterer over de her spørsmålen:

1. Hvem er jeg?

2. Hva har jeg gjort med den person som jeg er?

3. Hvorfor finns jeg?
De lytter da til hva som skjer inne i dem selv og hva som skjer rundt dem. Hva skjer i naturen akkurat der og da?

De her spørsmålen kan åpne nye veger som vi ikke har tenkt på når det handler om våre liv. Når vi har funnet ut mer om oss selv er det enklere å vite vilken retning vi skal gå og vi føler os sikrere, sier Bear Heart. Det betyr ikke at det blir enkelt. Men det kommer å være vært den anstrengelsen. Vi står stadigere på jorden og i våre liv. Vi vet vem vi er og hva vi vil.

Vi har lett for å komplisere våre liv, når vi skulle kunne leve mye enklere.

Vi trenger å ha kontakt med vår egen stillhet, brems opp vår tankevirksomhet, samle våre tanker for å få mer indre ro. Da er det lettere å møte vårt hektiske samfunn. Vårt samfunns overlevelse er avhengigt av at vi har den her kontakten med vår åndelighet.

Ellers blir som å kjøre 190 km/time rett inn i en bergvegg. Her har vi alle et ansvar å arbeide med vår indre fred og fredelighet.

En viktig punkt han tar opp er også, “er du en forebilde for noen?”

Det er så enkelt å klage på hva andre gjør og ikke gjør, men hva gjør vi selv? Gjør vi det indre arbeide som trengs. Det er her vi alle må begynne hvis vi skal få en god nærmiljø, et godt samfunn og en god fremtid.

Vi velger selv!

Jeg kan virkelig anbefale boken "Vinden ær min mor"! Den boken blir man fenget av, og Bear Heart er en meget klok gammel indiansk sjaman. Han sier mye som får en å tenke. For eksempel kaller han arbeidslunsjer for magesårs ravinen...
Den kan bestilles på http://www.tanum.no/ og dn koster bare 39 kroner.
Når en bestiller svenske bøker fra Tanum, blir det ofte billigt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar