Velkommen til min blogg!

Søken til fred og ro gir kraft og livskvalitet!

tirsdag 27. mars 2012

En sterk vilje kan sabotere for den som er syk!

Når jeg var yngre da trodde jeg naivt at hvis jeg hadde mye vilje, kunne jeg klare veldig mye. Jeg hadde lett for å få infeksjoner, men de gikk raskt over. Det var en del av mitt liv helt fra tidlige skoleår. Det som jeg ikke regnet med var at jeg skulle bli langtidssyk. Nei, jeg hadde andre planer, som jeg arbeidet hardt for å få til. Jeg skulle bli psykolog og deretter skulle jeg videreutdanne meg. Da har man ikke tid til å bli langttidssykemeldt. Men det er ikke alt man har kontroll over. Livet slår til og man får prøvninger som forstyrrer det som man hadde planert. ;) Man planerer ikke å bli langtidssyk, ikke jeg. Det finns det som er morsommere, og jeg hadde likt å delta på konferanser der jeg kunne lære meg mer om det menneskelige psyken.
I stedet kom jeg i en situasjon der jeg måtte lære meg mer om et holistisk syn på mennesket. Hvordan er mennesket skrudd sammen, med kropp og sjel?
Når jeg ble vitne til en barnekidnapping og fikk sterke sjokkreaksjoner hadde jeg allerede lett for å få infeksjoner. Et halvår etter barnekidnappingen hadde en til ung dame blitt myrdet og funnet naken i en svart søppelsekk. Redseln var stor og kroppen fordøyde ikke maten, og luktet fortsatt oppkast etter å gått gjennom hele tarmkanalen. Stress kan virkelig påvirke kroppen. Det har jeg vært med om. Psykisk stress blir også biologi. Men det er også omvendt. Den mat vi spiser blir også biologi og psyke, altså somato-psykiskt.
Det er det somato-psykiske som jeg har fått lære meg mere om. Året etter at fordøyelsen hadde kommet i ubalanse, fikk jeg en halsbetennelse og deretter ble jeg fatigue. Det var jeg hele resten av utdannelsen, men til tross for det klarte jeg å bli ferdig med utdannelsen. Når motivasjonen er sterk, da klarer man mye. Og jeg kunne arbeide i flere år. Jeg trivdes veldig godt med mitt arbeide. Pasientkontaktene opplevdes meget meningsfulle. Men stressen rundt omorganisasjoner tok energi, for meg som ikke hadde helsaen på topp. Jeg skjønte at noe var feil i kroppen, men hva var det som skjedde?
Det er ikke noen selvfølge å vare frisk, tverimot. Hvorfor skulle akkurat jeg være et unntak? Eller du, eller du, eller du..
Når man blir syk i lang tid er det mye som man går miste om. Hvis man satser tid og penger på en akademisk utdannelse, har man en drøm. Drømmen om jobb, karriære, sosialt nettverk på jobb, og god økonomi får seile sin egen sjø, og livet som man har fått går i en annen retning. Når man leser i media om at skal lønne seg å arbeide, da tenker jeg at slik er det allerede. Når man er langtidssyk er det mye i livet som man går miste om. Det er ikke bare drømmen om jobb som går tapt, det er omgang med venner, reiser, og hobbies som man ikke lengre har kapasitet å klare av. i sommeren som var hadde jeg for eksempel mulighet til å reise til USA, til Forks i staten Washington, og på hos avlegsne slektinger. Det var en for lang reise og derfor alt for krevende. Periodevis er jeg redd for å ikke har krefter til å reise til vårt Tyrkiaparadis. Det er ikke noe som er en selvfølge lengre.
Når man er frisk, da er det enkelt å mobilisere ekstrakrafter til ting som man liker og synes er gøy. Det ser ikke slikt ut når man har ME eller andre sykdommer som svekker. (Jeg hadde tidligere en nabo som var hardt rammet av KOLS. Det er en også en sykdom som kan slå forferdelig hardt) Hvis man bruke viljestyrken for mye kan priset bli veldig høyt. Det beskriver bloggeren Serendipitycat veldig tydelig her. Jeg siterer litt fra hennes blogg:

"For det er jo sånn man er opplært til å tenke, at den positive opplevelsen er verdt det. Det å kunne delta, møte folk, være med på ting, det er verdt å bli litt dårlig etterpå.
Litt.
Hvis det bare hadde vært snakk om litt så.
Jeg tror mye av æren for at alvoret i dette faktisk gikk opp for meg må tilskrives Dr. Barbara på ME-senteret på Aker. Da hun satt ved sengekanten min der oppe i oktober og rynket pannen og øynene hennes gnistret mens hun fortalte meg hvordan disse smellene gang på gang i verste fall ville gjøre meg sykere og sykere, eller hindre at jeg ble friskere, gjorde det noe grunnleggende med min holdning til aktivitet og hvile også." serendipitycat
Det å ha en sterk vilje kan ha en pris når en er syk. Det kan bli dyrt! Det svekker allmenntilstanden i kroppen og man blir dårligere. Det hindrer de selvhelbredende prosessene i kroppen.

Når man sitter med de her kunnskapene, blir det ekstra ille når man får høre eller å lese at det skal lønne seg å arbeide. Det gjør allerede det. Det er positivt for alle de som kan arbeide at få hjelp av NAV til å komme videre. Der har NAV et kjempeviktig arbeide. Men for oss som er syke blir det helt feil. Hvis vi skal komme ut i arbeidslivet igjen, da må vi ha en god behandling. Hvis vi skal ha en bedre folkehelse, er det der vi må begynne. For å få en riktig behandling, må vi diagnostiseres. Det er betenkelig at man i Norge har satset så mye på psyko-somatikk på sykdommer man ikke vet hva de er. Jeg hadde en gang en rådgiver på bank som sa, at man skal ikke legge alle eggene i samme kurv. Man skal kke satse hele kapitalet på samme sted. Det er bedre å spre kapitalet for å trygge vinsten senere. Likeså vinner kognitiv terapi altmer terreng, og tar plass, slik at de pasienter som ikke opplever å få hjelp av kognitiv terapi ikke får andre alternativer. Kognitiv terapi og psykodynamisk terapi er to forskjellige behandlingsmetoder som kan komplettere hverandre. Ikke heller her burde man legge alle eggene i samme kurv.
Når jeg arbeidet i psykiatrien i Sverige var vi nøye med at pasientene skulle få en rask time. Jo raskere man fikk hjelp, jo bedre var det. Det var ikke sjelden som sengeposten som tilhørte vårt distrikt hadde ledige plasser. Slik såg det ikke ut i Norge når jeg kom flyttet hit. Det var mer en situasjon der mange trengte innleggelse og når de skulle skrives ut var det ikke alle som automatisk fikk en time på poliklinikken. De hadde næmlig fullt. Når en person ikke får tidlig hjelp risikerer han/hun å bli mye dårligere. Det er en sannhet som også berører barn som sliter.
Karin Andersen skriver i Dagbladet. :
"Folk som tror at folk velger sykdom og dårlig råd, framfor jobb og selvstendighet og som bruker alle anledninger til å gå løs på inntekten til uføretrygdede må stoppe den uverdige hetsen. Og endringer må skje i hodene på de som aldri ser kvalifikasjoner, evner og mulighet, men stirrer seg blind på problemer, rullestoler og forutinntatte holdninger. Hvis Fasting og andre kunne bruke energien på å bryte barrierer og fordommer mot folk som ønsker jobb, framfor å bygge opp under dem, har vi mulighet til å lykkes. "
Det blir feil når friske og resurssterke skal vurdere hva som skal prioriteres i samfunnet, hvis man ikke lytter på de sykes erfaringer. Vi er mange langtidssyke som skulle kunne bidra veldig mye i samfunnet, hvis de friske vil lytte. Vi har god tid til å tenke på hvordan samfunnet fungere, og jeg er ikke i tvil om at det kommer mange konstruktive forslag från oss som kjenner det på kroppen.
Det ikke få ganger som jeg har tenkt over hvorfor man ikke informerer folk mer om hva som svekker allmenntilstandet og hva som styrker oss. Slik det er nu får vi selv lete opp informasjon og tiden går.
Når negative holdning får styre for mye, da løser vi ikke et folkehelseproblem. Det er ikke ideologier som gjør syke mennesker frisk. Det er reelle fakta om hvordan kropp og sjel fungerer og hva som gjør oss friske, altså vitenskap! Når det handler om ME, psykosomatikken og den bio-kjemiske forskningen, da er det ikke nok å tenke at sannheten nok ligger noensted i mitten, som om det handler om en vanlig arbeidsplass konflikt. Det handler om hvilke studier som mest holder mål!
Jeg undrer om det finns noen studier som viser hvilke pasienter med "fatigue" som har bruk for gradert trening, og hvilke som blir dårligere av det. Jeg snakket for noen år siden med en nevrolog som sa at det er mange sykdommer som gir fatigue, og det vanskelige er å skille ut de forskjellige pasientgruppene.
For meg blir det da feil å føre sammen de her her pasientene i samme gruppe og ordinere alle i den her gruppen cbt og kognitiv trening. Hva blir det for holisme, kvalitetssikring og god forskning av det?

12 kommentarer:

  1. Takk for et godt innlegg. Vi er en del som har hatt litt for sterk vilje og som overstyrer oss selv, kroppen, alt for lenge.
    Merker meg det du skriver om omorganiseringer i arbeidslivet. Her er det kanskje noe å hente på den helsefremmende arenaen? Litt mindre omorganiseringer kan vel være bra, for mange det?

    Og ja til mange egg i den kurva di, ikke bare det du nevner, men mange mange flere.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er veldig mange som kjører rovdrift på kroppen, noe som førr eller senere leder til helseproblemer. I arbeidet har jeg truffet mange som har gjort den erfaringen. Allerede for ca 12 år siden kom den svenske legen Christina Doctares bok ut. Den heter "Hjernestress - kan det ramme meg?". Hun var meget aktiv i Lege uten grenser i 90 årene når kriget i Bosnia var på sitt værste. Det var mange med krigskader, voldtektsoffer, tortyroffer og andre som søkte hennes hjelp. Det som slet henne hardest i den her perioden var prestisjekampen og andre uroligheter i organisasjonen Lege uten grenser. Når hun kom hjem til Sverige, møtte hun svensker med liknende symptombilde som de pasientene hun hadde møtt i Bosnia. Etter en tid gikk hun selv inn i veggen og måtte ta en hvileperiode. En periode bodde un i et kloster, der det var stille og rolig. Alt det her ledde til at hun begynte å lese igjennom den forskning som fanns på området, og det ble til den boken som jeg skriver om her. Når jeg var i jobb da informerte jeg om den her boken, og det var mange som kjente seg igjen. Det var til og med noen leger og psykologer som leste den. Jeg visste ikke om diagnosen ME på den tiden, men både de med cfs og de med ME fikk fred og ro, fra sine leger og fra NAV.
      Christina Doctare fortalte om stridene inne i organisasjonen Lege uten grenser, sa hun at det var som å hele tiden være beredd på å få en kniv i ryggen. Men andre ord kronisk stress. Det her handler om den velkjente løven som det diskuteres i ME miljøet. Men min erfaring fra jobben er at det er først når løven har gått og lagt seg for å sove, som kollapsen kom. Mine pasienter fra Bosnia hadde klart seg å overleve kriget. De hadde tatt med seg famljen til det trygge Sverige. De hadde en bolig og en trygg inntekt i Sverige, og de kunne puste lettet ut. Da kom krasjen og de sterke reaksjonene. De skjønte ingenting. Holdt de på å bli gale? tenkte de. Nei de var ikke gale, men det var først nå de slappet av og da kom reaksjonen.

      Slett
    2. Dette kjenner jeg meg godt igjen. Jeg har ikke ME, men har opplevd krisesituasjon som nok kan beskrives med denne løvemetaforen, kroppslig sett. Først da det verste hadde gitt seg, braket det løs. Og da dukker ikke bare denne konkrete krise opp, men da kjører hele livets kriser revy, kan du si.

      Takk for at du skriver om dette. Ser du har et innlegg om den boken du nevner også. Leser det med interesse.

      Slett
    3. Det er veldig igjen kjennelig at reaksjonen kommer når ting begynner å roe seg ned, og det kan være veldig tøfft. Evolusjonsmessig har det vært en viktig ting at man kan mobilisere seg når "løven" kommer, og man da må arbeide for å overleve. Det ble en tydelig metafor for meg når jeg arbeidet på en intensivavdelning. Når det var fare for livet, og vi måtte handle raskt, var det det vi måtte fokusere på. Det handlet om å redde pasienten der og da og vi var i full aktivitet, med høy adrenalinnivå i kroppen. Etterpå når pasienten var trygg igjen, da såg vi på rotet som var konsekvensen av den alarmende akuttsituasjon som nå hadde roet seg ned. Nå var det tid for refleksjon, debrifing og oppryddning. "Løven hadde gått og lagt seg". I kortere perioder er det bare bra å være i høygir, men når årene går risikerer vi å betale en høy pris.
      Nå snakker jeg allmennt om stress og helse, ikke om ME.
      Jeg skiljer mellom utbrenthet og ME. Det er ikke det samme! Nå kan jo stress lede til alle typer sykdommer, men det er viktig vi får en god diagnose som leder til riktig behandling og ikke blir plassert i en sekk med alle mulige slag.

      Slett
  2. Takk fra meg også. En sterk vilje kan føre til mye, også til sykdomsforverrelse, noe jeg dessverre også har fått erfare. Først når man selv ikke vil innse hvor syk man er og siden, når det ikke nytter å lure seg selv lenger, mot uforstand, manglende forståelse og ikke minst fordommer på ulike nivåer i samfunnet. Det er en vond kamp som er bekjempet og tilbake står en temmelig ribbet for somatisk helse. Den psykiske helsen kan også ødelegges, men forhåpentlig bare midlertidig, for dette er jo en situasjon som også gir mulighet for personlig vekst. Så får vi bare håpe at det lar seg gjøre å langsomt snu den negative utviklingen på den kroppslige helsen. Kanskje er du inne på noen viktige muligheter her!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det trengs fremdeles mye informasjon om hva ME innebærer. Selv om ingen riktigt kan forstå hvordan det er, blir det viktig at helsepersonell får en teoretisk kunnskap. Hvis de selvhelbredende funksjonene skal fungere optimalt, trenger man å leve parasympatiskt sammen med positiv stimulans.
      Den her manglende kunnskapen om syke folk, fungerer faktiskt som "løven i rommet" Det stresser de syke, og det aktiverer stressen i kroppen. Ord som "forandre dine tanker" og "tenk positivt så blir du frisk" får da motsatt effekt. Jeg har sett mange eksempler på det i jobbsammenhenger.
      Vi trenger å leve i fred og ro, enten vi sliter med det fysiske, psykiske eller begge deler.
      Jeg har selv fått inspirasjon fra den svenske immunologen Sanna Ehdin. Hennes holistiske syn tiltaler meg. Samtidlig tørr jeg ikke å stå for de helsekost midler og alternative metoder om hun skriver om. Når hun skriver om hvordan maten påvirker kropp og sjel, da mener jeg at hun er på sitt beste.

      Slett
  3. Deilig lesning, AL! Kjenner igjen det der med hvordan en sterk vilje kan sabotere helsa... Den har ødelagt så mye for meg ... og jeg blei veldig, veldig syk før jeg skjønte at det var min viljestyrke som svekket kroppen! Det høres jo corny ut for utenforstående, ikke sant?

    Du er så klok! Men så har du jo en personlig erfaringskompetanse i tillegg til den faglige. Så flott at du deler! Takk! You made my day!

    Stor vårklem til deg fra Bambi:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe!
      Erfaringskompetanse, oh yes!
      Det har skjedd at pasienter har sagt til meg, "du som er så ung har vel ikke tenkt så mye på døden". Eller den her, "vet du noe om traumer"? Det syntes ikke på utsiden, og det er det mye som ikke gjør.
      Kanskje utenforstående forstår bedre om man sier at man har kjørt rovdrift på kroppen? Jeg tror at Christina Doctare som beskrev det slik. Det var i hvert fall de ord som mine pasienter brukte når de hadde lest boken hennes.

      Slett
  4. Takk for et fint innlegg. Heldigvis vet vi mer og mer om hvordan stress, traumer og smerter kan sette seg i kroppen. Kroppen husker selv om hjernen forsøker å fortrenge eller ting er utenfor bevisstheten.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg møtte en fysioterapeut i 80-årene som videreutdannet seg til psykolog. Det gjorde hun fordi hun i arbeidet som fysioterapeut, hadde truffet mange pasienter som i behandlingen hadde reagert med følelser i behandlingssituasjonen. Hun ville vite mere om vår psykologi.

      Slett