Velkommen til min blogg!

Søken til fred og ro gir kraft og livskvalitet!

tirsdag 20. mars 2012

Hjertekirurg Dwight Lundell om hvordan maten påvirker vår helse.



Nå trenger man nok ikke kjøpe den helsekost som de gjør reklame for her. Det er veldig interessant med all den informasjon som kommer idag om hvordan maten påvirker vår helse. Jeg er helt sikker på at det her er bare begynnelsen av noe nytt, der vi bli bevisst mat som betennelsesdempende og mat som betennelsefremmende. Det her er forskning som ikke kommer fra legemiddelses industrien. Big pharma er vinstdrivende foretak, og da må de se om sine egne hus. Den her forskningen om hvordan mat påvirker vår helse, må med andre ord finansieres på andre måter. Det som jeg er nysgjerig på er hvilken mat som kan gi et bedre tilstand i kroppen. De raske karbohydratene har jeg vært forsiktig med i snart 3 år. I maj er det 3 år siden som jeg spiste kaker, is og godterier. Men jeg unner meg sjokolade med 70 % kakao. Vanlig brød har jeg tatt vekk, men nå prøver jeg å spise glutenfritt brød. Jeg har også tatt vekk hvit pasta, pajer og hvitt ris spiser jeg mest bare på restaurang. Men noe jeg spiser mye mer av er grønnsaker. Lav karbo folket adværer for grønnsaker under jord. Jeg spiser det likevel, og gjør gryter og supper av rotfrukter som har dyrkets på en biodynamisk gård i Stange, Hedmark. Det er den kortreiste mat man finner ved den her tiden av året.
Professor Charlotte Erlanson-Albertsson som forsker på hvordan mat påvirker vår helse sier også at vår industrielle mat, søppelmat, er en viktig grunn til våre sykdommer i dag, både de fysiske og psykiske. Den her maten gir oss betennelser i kroppen.
Så lenge som psykosomatikken og troen på kognitiv terapi som løsning for mange sykdomstilstander,  må vi selv lete opp informasjon om hva som styrker og svekker kroppen. Det blir vi selv og en del leger som er åpne for det nye som får stå for kunnskapssøkning og informasjonsspredning. Det ideale hadde vært at vi fikk den her informasjonen i vårt helsevesen, og jeg tenker at det her er viktig å arbeide for slik at vi i fremtiden har de her kunnskapene både i helsevesenet i skolene. Hvis man på alvor ønsker å forbedre folkehelsen må vi arbeide for en mer holistisk syn på mennesket.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar