Velkommen til min blogg!

Søken til fred og ro gir kraft og livskvalitet!

tirsdag 3. mai 2011

Lyssky dager.

Jeg har hatt flere fine uker i den varme solen, selv om formen har gått opp og ned.
De 3 siste dagene har jeg fått unnvike solen. Hodepine, kvalme og et allmen tilstand som gjort at jeg helst har vært inne. Det er allergitider også. Det er synd at man sliter på slike fine vårdager, men det er som det er.
Det blir en del filosofering de dager man må holde seg innendørs. Jeg har lest en del om sammenhengen mellom hjerne og tarm. Jeg føler selv et tydelig samband. Når jeg har migrene i noen dager, da stopper tarmfunksjonen opp like lenge, og jeg er kvalm. Det føles ofte som om kroppen er på veg å gi opp. Når hodepinen slipper taket, er magen normal igjen og jeg føler meg mye piggere. Lavt blodsukker utløser migrene, og derfor må jeg ha nødproviant i vesken når jeg ikke er hjemme. Maten har stor betydning for hvordan hodet fungerer. Hvor mange ganger har jeg ikke følt stressen når blodsukkeret har vært lavt? Forskjellig mat påvirker psyken, for eksempel får sukker oss til å bli mer aktive.
Når jeg var hos osteopaten  for noen måneder siden sa hun at mitt nederste ribbein var stivt og at det har forbindelse mellom tarmer og hjerne. Da undret hun om det var mer mat som jeg ikke tåler foruten hvitt sukker og hvitt mel. Jeg har ikke testet meg for matintoleranser enn, men det kommer. Jeg føler meg trett på å hele tiden legge penger på min helse, og i steden har det blitt litt klær og ansiktsbehandling i stedet. Man må få slappe av og å gi slipp.
Jeg prøver å lage mat fra grunnen og å variere kosten, men det er ikke alltid så enkelt når jeg har dårligere dager. Desto godere mat når jeg har bedre stunder. Tenkte lære meg flere oppskrifter på grønnsaks smoothies. Skal jeg forandre en vane er det enklest å gjøre det på sommeren. Det er mye lettere når man assosierer til gode dager og ferske grønnsaker.
Akkurat nå er det stor adgang på allergimedisiner på apotekene. Fler og fler personer sliter med allergier. Man kan lure på hvorfor. Jeg spurte min søster, kjemi ingeniøren, som har tileggsutdannelse i biologi, om hva hun tror det kan handle om. Hennes svar var maten. Det er så mye kjemiske stoffer i maten idag, at kroppen må arbeide med det i stedet for andre ting den normalt skulle arbeide med. Hun lurte også på alle antibakterielle rengjøringsmiddler som brukes idag, og redseln for bakterier, om hvordan det påvirker kroppen.
Det er interessant å høre min systers synspunkter fordi hun har grunnleggende kunnskaper om naturen og vår kropp, samtidlig som hun ikke er det minste alternativ i sine interesser. Det er min erfaring at det ikke bare er de alternative som er skeptiske til hva som finns i maten idag. Vi kjenner et par der begge er biologer og arbeider på Lunds universitet, og de er nøye med å lage mat med økologiske ingredienser. Deres barn får en sund start i livet.
Vi kjenner et dansk par i Køpenhamn, som fortalte om at myndighetene i Køpenhamn anbefaler folk å spise økologisk mat.
Selv spiser vi gjerne økologisk mat, og kan vi handle fra lokale bønder er det best, fra mange synsvinkler.
Den svenske journalisten Mats-Eric Nilsson har skrivet 2 bøker som har blitt storselger i Sverige. I de her bøkene gransker han hva maten inneholder som vi kjøper i butikkene. Bøkene heter "Den hemliga kocken" og "Ækta vara". Tænkte de kunne bli en spennende lesning i sommer.
Diskuteres oftere i Sverige nå om hva maten inneholder og hva den gjør med vår helse.
I boken "Finn din energikod" av Sanna Ehdin, kan man lese at den moderne maten forvirrer koppen og skaper ubalanser. Kroppen strever så længe den kan med å kompensere de ubalanser som oppstår i kroppen, men de forsterkes i stillhet, hvis det fortsetter over tid. Det betyr a vi kan leve på dårlig mat og extrem stress i en periode, men hvis vi ikke får en mulighet til å komme i balanse, da får vi en bio-ubalanse.
Mat er informasjon og signalsubstanser til kroppen, og når vi får i oss kjemikalier som ikke ar hensyn til kroppen blir produktiviten forstyrret. Hun jæmfører med en maskin som fungerer etter visse premisser og siden forandrer du litt i programvaren her og der. Det leder til total forvirring og dysfunksjon.
Jo mere jeg leser om hvordan maten påvirker vår helse, desto mer vil jeg vite. Jeg kjenner tydelig på kroppen at maten er viktig for energi nivået.
Jeg blir mere interessert i hva jeg spiser, og hva for mat som er friskmat. Forskning på mat som motvirker betennelser i kroppen er et interessant kapitel i seg selv.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar