Velkommen til min blogg!

Søken til fred og ro gir kraft og livskvalitet!

onsdag 16. mars 2011

Titti Holmer om sin bok "Lycka nu"



psykologen Titti Holmer har skrevet en lettlest bok om den nye lykkeforskningen. Der finns en del interessante tips i boken. Når man er langtidssyk har vel behovet til å trene opp det som jeg kaller for "gledesmuskelen" vært større. Når jeg vel tatt meg gjennom den akutte krisen det innebærer å være kraftløs, og alle de tanker om hvorfor det ble som det ble hadde jeg også følt på hva som tappet meg for krefter og hva som gav meg kraft. Jeg visste da også at hjernen, kroppen, ikke kan skille mellom fantasi og virkelighet. Når vi er redde så reagerer kroppen som om det faktisk skjer noe farlig med oss i virkeligheten. Derfor var det viktig for meg å dvele ved alle gode følelser som jeg opplevde på dagene. Jeg tenkte at det kan alltid bli verre så derfor må jeg ta vare på det som jeg har. Det er en måte å programmere om kroppen på, men boter ikke ME. Det gjør det bare lettere å leve, og det var viktig for meg. Naturligvis trenger vi iblant å pyse ut våre frustrasjoner og redsler, ellers legger de seg som en verkebyll i kroppen. I boken skriver Titti også om den positive følelsen interesse, og betydningen å føle en mening i det som vi gjør. Det får vi problem med når vi er veldig syke. Ting kan oppleves som meningsløst. Jeg kan gi et eksempel fra meg selv. Jeg med alle mine kunnskaper og som hadde hatt så mange gode samtaler med mine medmennesker. Nå satt jeg her i godstolen og orket knappt å gå inn i dusjen! Når jeg dusjet kjente jeg enda mere hvor utmattet jeg var. Jeg hadde ikke konsentrasjon nok til å se i en oppskrift å lage meg mat. Jeg var fornøyd bare jeg kunne sortere reklame. Det var vanskelig å konsentrere seg å lese, noe som var mitt store interesse. Jeg satt og såg på halvtimmes programmer som Nanny, Full House, dr Phil, Oprah og en mengde interiørprogrammer. Hvis jeg hørte noe hadde jeg ofte glemt det etter 5 minutter. Det var en stor kontraste til universitetsstudiene en del år tilbake.
Jeg mener at lykkeforskningen har noe å gi oss alle. Men det er for meg en overtro at tenke at positivt tenkende løser alt. Det handler om nyanser det her som i alt annet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar