Velkommen til min blogg!

Søken til fred og ro gir kraft og livskvalitet!

torsdag 25. oktober 2012

Life is right now - Jon Kabat-Zinn on Mindfulness



Det er min erfaring at det er mye å hente i mindfulness. Jeg har praktisert det i flere år nå. Det skal være godt å leve i egen kropp. Det finns mange typer meditasjon og jeg prøver selv forskjellige mediasjoner for å se hva som skjer innover.
Det er viktig å lære seg når den ene atferden passer og ikke passer. Det finns situasjoner i livet når vi trenger å løse problemer og å arbeide med dem. Noen kanskje må bryte med sin nåværende miljø for å ta være på sin helse. Det handler som alltid om nyanser.
Han beskriver hvor behaglig det kan være å bare lytte på å føle på pusten.
Iblant bruker jeg pusteteknikker aktivt for å forandre tilstandet i kroppen. Et bra eksempel på det er den her uken. Jeg har vært sliten og hatt hodepine og kroppen sliter. Jeg var på helsekontroll på tirsdagen og da var var pulsen høy. Hva i all verden? Jeg stresser ikke og lever et rolig liv. Hm! Igår morse var jeg sliten og kroppen var i alarmberedskap. Intuisjonen fortalte om at jeg skulle meditere med pusteøvelser, og det gjorde jeg. En stund senere forandret kroppen modus til avslappning. Det var godt, men hva skjedde?
Senere på dagen fikk jeg et logiskt svar. Min mann hadde kjøpt noe middel som jeg skal sprute i halsen på kvelden slik at jeg ikke skal snorke. På natten hadde jeg vært veldig tett i nesen. Det pep når jeg pustet. Det var da ikke lett å få inn luft, og med pustestopp var det en skremmende opplevelse for min mann. Det her må jeg gjøre noe med. Det er ikke nok med puste teknikker som forandrer modus fra stress til avslappning. Som så mange ganger ellers er det viktig å definiere problemet. Hvordan skal man eller løse ting?

Alle har glede av å få ro i kroppen uansett!

Det snakkes forresten mye om å ta seg ur sin comfort zone. Noen har kanskje ikke alltid fått oppleve hvordan det er å være i en comfort zone, og da er kanskje det første og viktige målet å søke seg til trygghet, for å begynne med å helbredes.

Jeg tenkte også igår på hvis det hadde vært noen som ikke hadde tillit til livet, og heller ikke var trygg i sin egen kropp, som fikk den høyere pulsen. Da hadde det raskt kunnet lede til panikkangst! Jeg er glad jeg er så laid back at jeg vet at hvis man beholder roen da løser det seg raskere. Og det gjorde det. Det hjelper å ha kunnskap om kroppen og hva som påvirker kroppen i en god retning.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar