Velkommen til min blogg!

Søken til fred og ro gir kraft og livskvalitet!

onsdag 11. september 2013

Fikk et brev.

Det er tid for å få innvilget nye AAP måneder. Jeg har idag fått brev fra NAV, om at jeg får fortsatt AAP i to måneder og at jeg i 2 uker skal skrive en ukeslogg der jeg beskriver hva jeg klarer om dagene. Min lege skal skrive en ny erklæring og det er sendt over en søknad til Skogli for en utredning. Det er bare som forventet da min rett til AAP tar slutt 28/2-2014. Det kan bli en spennende høst med møten med mange spennende personer, samtidig som jeg kommer å møte meg selv i døra.

Når det er viktig å fokusere på det som jeg kan, må jeg nå også fokusere og dokumentere på det som jeg ikke kan. Det er ikke like moro. Som om sorgen over å ikke være frisk var stor nok som det er.

Det mest vanskelige spørsmål er å skrive hva hva jeg ville klart på arbeidsplassen dersom jeg skulle møte opp i morgen. Er det noen enkle oppgaver som jeg som jeg kan gjøre? Er det de dagene som mine hode, nakke og ryggsmerter er som størst kan man bare glemme å komme på jobb. Og skulle jeg komme på en arbeidsplass er det en stor sjanse at det skulle ta mange dager før jeg skulle kunne komme dit neste gang.

Videre ønsker de at jeg skal oppdatere min CV på nav.no. Det innebærer at jeg skal lete blant mine gamle papir. Kjenner meg trøtt bare jeg tenker på det. Jeg får ta det en av mine bedre dager.

Jeg ser godt at NAV har regler å følge, og at det må være slik. Jeg har en hyggelig saksbehandler og har gode erfaringer av NAV.

Men det her slår meg rett i ansiktet og tar en del av luften fra meg.
Jeg kommer å følge opplegget, og det kan være bra å komme til en klarhet.

11 kommentarer:

  1. Slike brev koster energi, er min erfaring.
    Det er mye som skal på plass, og den prosessen/tilstanden man står i rokkes ved.

    Ønsker deg masse lykke til!

    Bibbi

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, du har også følt det på kroppen. Man er ekstra sårbar når man ikke er frisk.

      Slett
  2. Og hva når man er for syk til å ta tak i alt dette selv? Bambi stiller bare et grunnleggende spørsmål - til ettertanke...

    På den annen side skjønner jeg at de strammer grepet, sånn generelt - det handler ikke om deg personlig men om at de vil ha tilstrekkelig med dokumentasjon for å ta rette avgjørelser vedr din fremtid.

    Vil anbefale deg å ta en ordentlig prat med fastlegen din og være ærlig på hva du kan makte eller ei. Og hvordan det føles. Så får dere legge et realistisk løp sammen.

    Det er svært belastende å være under lupen på den måten og du har min dypeste medfølelse.

    Styrkeklem fra Bambi som ve hva du går gjennom <3

    SvarSlett
  3. Ps, AL! Dersom du blir sykere av presset så må du for all del få legen din til å skrive det i erklæringen og begrunne det på en god måte.

    Tvitvi!

    Bambi

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Allerede nå må jeg begrense mitt sosiale liv for å klare hverdagen. Er jeg i sentrum, går jeg til fiskebutikken og kjøper noe av deres ferdigmat. Da trenger jeg ikke lage mat. Jeg roter med timen til legen også videre.
      Jeg vet det ikke er personlig det her. Direktivene kommer fra myndighetene.
      Det blir en interessant høst det her!
      Dere kommer å få en rapport her på bloggen.

      Slett
    2. Jeg roter også fælt med legetimer, osv. Få legen din til å dokumentere å grundig nettopp dette, hvordan kognitiv svikt kan utarte seg og konsekvenser. Å rote med legetimer et veldig konkret eksempel

      Jo mer legen kan konkretisere, jo bedre.

      Jeg hadde det veldig vondt når jeg gikk gjennom den prosessen og ble så syk at jeg klarte ikke å tale min egen sak. Mitt beste råd, søk allianser.

      Slett
  4. Man skal være frisk for å være syk somde sier. Har vært ufør i et par år nå og før den tid var det ei svær papirmølle og masse hit og dit samtidig som jeg var veldig syk. Det er ikke lett. Lykke til kjære deg, med alle ting. Pam

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Man er sårbar når en ikke er frisk og egentlig ikke har overskudd til arbeidsutprøving og liknende.
      Får nok ta en dag om gangen!

      Slett
  5. Må bare ønske deg lykke til. Krevende greier dette. Håper dette går bra og at du ikke sliter deg ut. Styrkeklem! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Har allerede nå hodepine, migrene og nevropatiske smerter flere dager i uken. Hvis ikke
      Skogli setter igang mirakler...
      En dag om gangen tror jeg er best.
      Takk! :)

      Slett