Velkommen til min blogg!

Søken til fred og ro gir kraft og livskvalitet!

torsdag 9. mai 2013

(Tann)roten til det vonde.

Når vi for en uke siden var i Tyrkia snakket vi med en bekjent som også har slitt med en skjult kronisk betennelse. Han har også slitt veldig med kroniske nevropatiske smerter, kognitive vansker, balanseproblemer og så videre. Hans historie var lik min i så måte at han har brukt 10000-tals kroner på leger og alternativ behandling. Når undersøkelsene ikke visste noen funn mente legene at han slet med psykiske vansker. Når han ikke var enig i det søkte han nye leger og andre typer av behandlinger. Til sist gikk han til tannlegen der det ble oppdaget en betent tannrot! Når det ble synlig hadde hans tannlege mye å fortelle ham. Betennelsen har han slitt med i mange år, over 20 år. Hadde han ikke fått behandlet tannrots betennelsen var det en risiko det hadde rammet hjertet, og senere magen. Tannlegen hadde også sagt at symptomene han slet med ikke skulle forsvinne, men han skulle heller ikke bli dårligere. Det får meg til å tenke på de nevropatiske smertene, kognitive vanskene som senskader og komplikasjoner av den kroniske tannrots betennelsen. Det var for ham en vendepunkt da han fikk behandlet (tann)roten til det onde.
Hans søster hadde også blitt syk av en tannrots betennelse, og hennes vendepunkt kom også når hun fikk behandling for det her.
Det var veldig spesielt å snakke med ham og å kjenne igjen de symptomer som jeg har slitt med.
Jeg kjenner også at jeg vil vite mer om den her sykdommen.

Når jeg i november fikk trukket ut jekselen som hadde skjult en tannrots betennelse, var det synlig for blotte øynene at det var et betent område, og der hadde det også bildet en cyste. Det forteller meg at det hadde gått langt og lenge. Det ble en logisk forklaring til hvorfor jeg de 3 siste årene bar ble dårligere og dårligere. Det siste året var det riktig ille. Immunforsvaret ble dårligere, men på blodprøver og annet kunne man ikke finne en forklaring. Det siste halvåret for jekselen gikk mitt av, var jeg syk hele tiden. Helvetesild, eksem, nevropatiske smerter med lysskyhet hele sommeren. Det gjorde ikke meg noe at sommeren regnet bort. Hadde likevel ikke kunnet være ute i sollyset likevel. De nærmeste naboene sier de ikke ser meg så mye. En annen nabo spurte om jeg orket å vanne hennes blomster når hun var på ferie. Hun hadde jo sett at jeg ikke hadde så mye krefter, når det ene etter det andre avløste hverandre.

Det kjentes meningsløst å gå til legen når undersøkningene ikke viste noe, og iblant føltes det som at pengene kunne brukes til noe mere morsomt. Men når en er syk begynner de nærmeste å bli urolige og ønsker at det finns hjelp å få for den som er syk, meg. Men når det ikke slår ut på noen bio-markører er det ikke lett å få behandling. 3 uker før min jeksel ble trukket ut, var jeg på VOLVAT og lurte på om jeg hadde en infeksjon i kroppen. Det var ting som tydde på det når jeg tidligere på høsten fått antibiotika for betennelse i jekselen, og symptomene ble radikalt minsket. Noen dager etter antibiotikakuren var slutt, kom symptomene igjen. Helsekontrollen på VOLVAT, med blodprøver og alt, viste kun litt høyt kolesterol!

Det er meget ille at man kan bli så syk, men det synes ikke i utredning! Legene til den tyrkiske mannen hadde sagt at han slet med psyken, når undersøkelsene ikke viste noe. Hvor mange har vi i helsevesenet som fått en depresjonsdiagnose, men som har en annen type sykdom som trenger å behandles?

Når jeg søker informasjon om betente tenner finner jeg et lettlest kapitel i dr. Knut Flytlies bok "Nye vitaminrevolusjonen. Han skriver  at syke tenner faller mellom alle stoler i helsevesenet, fordi for få leger og tannleger interesserer seg for syke tenner som årsak til dårlig helsetilstand. Han har erfaring av oppsiktsvekkende raske og gode resultater når pasienter har fått syke tenner trukket ut. De får ofte pasienter som har vært hos utallige leger og blitt utredet for både det ene og det andre. Alle prøver har vært normale, men de var likevel syke. Noen har brukt flere hundretusentalls kroner for blant annet alternative behandlinger i forhåpning for å bli friske.
I betente tenner finns mange typer bakterier, og de trenger ikke, eller tåler ikke oksygen. De produserer giftstoffer so  påvirker kroppen.
Når det er en betennelse i en tann setts kroppen i en konstant alarmberedskap, og i det lange løp kan immunforsvaret bli overbelastet. da må man fjerne tannen som er årsak til betennelsen, slik at immunforsvaret kan begynne seg opp igjen.
Flytlie forteller om professor og tidligere forskningsdekan Ingar Olsen ved institutt for oral biologi ved universitetet i Oslo har gjort omfattende forskning på området. Han har fokusert på hvordan bakterier kan spre seg, fra munnen, med blodbanene i kroppen.

Flytlie skriver:
"Han har analysert DNA fra bakterier i vevsprøver av utette hjerteklaffer, utposninger fra hovedpulsåren, blodpropper i hjertet og hjerneblødninger, og har funnet at mange av bakteriene i disse prøvene stammer fra munnhulen. Han sier blant annet at hos pasienter med tannkjøttsykdommen periodontitt danner det seg sår i lommer ved tannfestet, og bakteriene får dermed tilgang til blodbanene i kroppen.

Tidligere har man trodd at bakteriene i munnen blir uskadeliggjort av kroppens immunforsvar, sier Olsen, men hos pasienter med nedsatt immunforsvar fungerer ikke dette optimalt. Bakteriene får passere og når frem til andre organer i kroppen."

Det er lett å bli skremt av den her informasjonen, spesielt når en tenker på at man kan være syk i mange år uten at det her kommer frem i utredninger. Det her ønsker jeg å lære meg mere om!

Dr Weston Price  forsket på tenner og kosthold, og på rotbehandlede tenner. Hans forskning tyder på at ikke alle tolererer rotfyllinger. Hvis man googler Weston Price og å søker hans navn på youtube finner man mye interessant om hans studier om sambandet mellom kosthold, tannhelse og fysisk helse hos urbefolkninger med deres kosthold og "moderne" samfunn med vår moderne kosthold med sukker og stivelse. Han kom frem til at vårt moderne kosthold er årsak til mange av våre moderne sykdommer som vi ser i dag.

Indre Arna Tannlegesenter skriver på sin hjemmeside om periodontitt:
"Bakteriebelegg finns i varierende mengde hos oss alle, men vi reagerer forskjellig. Her spiller mange faktorer inn. Det er klar sammenheng mellom røyking og periodontitt. Sykdommen oppstår oftere og er ofte mer alvorlig hos personer med diabetes (sukkersyke). Andre faktorer er arv, emosjonelt stress, bruk av medisiner og variasjoner i kroppens reaksjon på infeksjon. I noen tilfeller er vi ikke i stand til å forklare hvorfor noen er mer utsatt enn andre.
Nyere forskning peker også på sammenheng mellom periodontitt og andre lidelser som hjerte/kar-sykdommer, luftveisinfeksjoner, for tidlig fødsel og osteoporose (benskjørhet)."
Ved en kronisk periodontitt er altså kroppen i en konstant alarmberedskap. Det innebærer også en konstant hjernestress. Når man har hatt en kronisk periodontitt i mange år, for min del over 20 år, leder det til et dårlig allmenntilstand og mange forskjellige symptomer. Ved en kronisk stresstilstand påvirkes immunforsvar, hormonbalanse, fysisk og psykisk helse, alle organ ned til cellenivå. Det blir litt av et arbeide for kroppen og komme seg til en bedre helse hvis det er mulig. Når man da også legger til intoleranse for sukker og hvitt mel, og behov for tilskudd av D-vitaminer, tidligere sjokktrauma, blir hele situasjonen komplex.
Jeg ser stressmestring som en selvfølge, men man må også påvirke sin helse på andre plan også som for eksempel kosthold.
Det er viktig å ha en plan for hvordan man kan styrke allmenntilstanden for å styrke seg.
Samtidig må man forsone seg med det som er, og å være realistisk.
Ting ble som det ble og det er ikke alt man styrer over.
Man får leve med det som er.



2 kommentarer:

  1. Hei ! Takk for din informative og gode blogg! Har stor glede og (nytte) av å lese den. Sjølv har eg hatt ME i 15 år, men mistenker og (i tilegg!) periodontitt. Tannlegen meiner han ikkje finn dette. Kva tannlegekontor oppdaga dette hjå deg? Navn på tannlegen? Tusen takk om du kan ta dge tid å svare på det. Hilde

    SvarSlett
  2. Tenner og Helse (Tannlege Hermansen) på Grunerløkka i Oslo, er flinke med dette!

    SvarSlett