Velkommen til min blogg!

Søken til fred og ro gir kraft og livskvalitet!

tirsdag 16. april 2013

Blogganbefaling: Lille ME glede

Bloggen Lille ME glede har et meget viktig innlegg som heter: "Om LDN, håp og livbåter med (mulige) hull."
Hun skriver blant annet:
"Jeg er medlem av flere pasientfora, og leser dem med stor interesse. Det er mye interessant å lese, og det er mange som har innfallsvinkler og erfaringer som gir meg innsikt og aha-opplevelser. Et av de foraene jeg besøker, er en facebookgruppe for LDN. Det er mange som har begynt med LDN etter TV2s oppslag, og det er mange desperate mennesker med et utall forskjellige sykdommer som øyner håp for en bedre hverdag. Jeg unner alle av dem bedring, men samtidig blir jeg betenkt over hvor mange som jubler ut sitt håp til en medisin som i stor grad er udokumentert for deres egen tilstand.
Det er ikke bare på LDN-forumet, og det er ikke bare LDN. Også på andre fora er det mennesker som sverger til udokumenterte kurer, og anbefaler en rekke kurer, kosttilskudd, medikamenter eller dietter til sine medpasienter. Det at noe er udokumentert betyr ikke at det ikke virker, det betyr bare at det ikke har vært foretatt relevant forskning, men nettopp derfor skulle jeg ønske meg litt mer nøkternhet.. Det er nemlig så fryktelig viktig å vite hva man gjør med kroppen sin når man er syk."
 Hvis man er svekket av sykdom, kan det være lurt å tenke over hvilke medisiner og behandlinger som man prøver på. Min homeopater fortalte om personer med forskjellige sykdommer som prøvde homeopati, kvantemedisin, og andre typer behandlinger parallelt. Det overbelastet ikke sjelden kroppen og det ledde til et sykere tilstand. Det er grunn til å være forsiktig og la kroppen få arbeide i den takt som den klarer av. Når han snakker om ME sa han det var viktig å starte på 1:e gir, og ikke 5 gir med en gang. Det hadde ikke kroppen kapasitet til! Det er nok ikke bare ME som passer inn på det. Han sa også at det var viktig å behandle med veldig lave homeopatiske doser. Han var også for at pasientene samtidig ble behandlet av legen sin og andre fagpersoner i helsevesenet.

Jeg gikk for en del år siden i akupunkturbehandling, der jeg spurte akupunktøren om hvilke helsekosttabletter som kunne være lurt å ta. Han sa jeg kunne ta litt, men skulle passe meg for å ta for mye forskjellig. Også han advarte mot å overbelaste kroppen, og det var viktig at jeg slappet av og unnvek stress. Jeg skulle prøve å løse eventuelle bekymringer hvis det var mulig.
Min akupunktør var utdannet i kinesisk medisin i Hongkong, og han var flink på det som han var utdannet til.

Jeg har alltid tenkt nøye over alt som jeg har prøvd man på, både medisiner og alternativ behandling. Det er viktig at det ikke koster mer enn det smaker, fordi jeg syntes jeg var syk nok som det var.
Selv om vi har liknende symptomer, er det forskjellige årsaker til at vi er syke.
Derfor velger jeg å stå ved siden av å observere hva som skjer av behandlinger og tenker nøye før jeg prøver noe nytt. Jeg synes det er trist med alle de som har blitt sykere etter behandling, enten det er i det offentlig helsevesenet, eller i det alternative miljøet.

Jeg anbefaler dere å lese de kloke og viktige refleksjonene i bloggen til Lille ME glede.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar