Velkommen til min blogg!

Søken til fred og ro gir kraft og livskvalitet!

lørdag 24. august 2013

Sveriges største helseblogg.

Det her er en forelesning med dr. Andreas Eenfeldt, som har Sveriges største helseblogg  kostdoktorn.se.

Han har skrevet boken "Matrevolutionen" som handler om hvorfor mange av oss trenger å spise mindre karbohydrater og mere fett - LCHF eller lavkarbo. Han mener det har gjorts mye mistak når myndighetene og helsevesenet har ført frem helseråd om lavfett-dietter. Når de her anbefalingene kom begynte en fetma og diabetesepidemi i vestverden. Når folk spiste mindre fett begynte de å spise mere karbohydrater. Det satte i gang en prosess med høyere blodsukker og høyere insulin, som er kroppens største fettlagrende hormon. Det setter i gang mange sykdomsprosesser, som diabetes, hjerte-kar sykdommer, demens og mye mer.
Socialstyrelsen i Sverige har godkjent LCHF som forenlig med vitenskap og bevist erfaring for effekt for vektnedgang og for diabetikere. Dr. Andreas Eenfeldt foreleser på den her youtube filmen om LCHF, og han forteller på en enkel måte om forskning og erfaringer i praksis.
Vi er mange som har god nytte av hans kunnskaper og søker hans informasjon på bloggen hans.

 
 
Min kroppstemperatur gikk ned en hel grad når jeg kuttet ut sukker og hvitt mel! Det var andre symptomer som ble lindret, ikke minst muskel og leddsmerter. Sukker og hvitt mel satte med andre ord i gang en betennelses (inflammations) prosess. Jeg hadde også symptomer på IBS, som i en del miljøer behandles med CBT. Jeg foretrekker å kutte ut den mat som setter i gang slike betennelser i kroppen.
 
 
Jeg har flere ganger blogget om LCHF, det finner du her. Jeg har fått mange aha-opplevelser når jeg har lest om de nye kostrådene, og hvorfor de gamle ikke var bra for meg.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar