Velkommen til min blogg!

Søken til fred og ro gir kraft og livskvalitet!

torsdag 29. juli 2010

Vår gode venn herr Mehmet




Vår gamle venn herr Mehmet, han er sprek han. Han bor i et litet tettsted i Alanyaregionen, Tyrkia. Han har fortalt for meg at kona hans er syk, og at han må arbeide for å ha råd å kjøpe medisin til henne. I Tyrkia finnes det ikke det trygdesystem som vi har her. Det koster penger å gå til lege og å kjøpe medisinene. Det finnes ikke noe som heter frikort der.

TIl tross for at herr Mehmet må arbeide i høy alder så lyser han av livsglede og livskraft. Øyene lyser av glede. Humor er han full av og det er moro å møte ham. Han plukker søppel på gatene for kommunen. 4 år tidligere arbeidet han på en byggeplass og bar på 20 liters bøtter med sement. Det må ha vært tungt 7 dager i uken. Jeg så selv at han gjorde det.

For snart et par år siden var vi på et tyrkiskt bryllop i Alanya. Der var herr Mehmet også gjest. Han var oppe på dansegulvet og danset, tyrkisk dans. Han har kvar rytmen og spensten i kroppen.

Det er imponerende å se den livskraften som lyser av honom!

Jeg kan ikke å la være å lure på hvordan man selv kommer å være når man er 76 år, hvis man lever da. Den som lever får se.

Jeg skrev det her i vintres. Hans kone døde i april. Som han selv sier, "Det er verden". Men sørger, det gjør han sikkert.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar