Velkommen til min blogg!

Søken til fred og ro gir kraft og livskvalitet!

torsdag 16. februar 2012

Når er positivitet bra?

Jeg leser om både alternativ tenkning og skeptikerblogger, i tilegg til forskning. Når jeg kombinerer så forskjellige tekster, blir det en god stimulanse til å tenke videre i stedet for stagnere.
I bladet "Medium" leste jeg en artikkel om positive tanker.

Birger Heiberg har reflektert rundt positiv tenkning i artikkelen "Er positivitet en velsignelse eller en forbannelse?" Her er en liten del:


"Positivitet som en kognitiv øvelse er aldri bra. Men hvis man med positivitet mener håp, pågangsmot, vilje til nødvendig endring, empati, omsorg, kjærlighet og ikke minst humor, blir det sjelden feil. Men da kan man jo like gjerne bruke de ordene i stedet, ikke sant? Det man kanskje ikke tenker over, er at for andre er sympatiske mennesker meget behagelige å være i nærheten av.
Er bilen full av rust, setter man ikke på litt teip og later som rusten er borte. Først banner man litt og ergrer seg en liten stund. Så, når det er tomt for «negative» følelser, henter man en diger skrutrekker og banker løs til man har avdekket omfanget. Så kan man med pågangsmot og konstruktivitet fyre opp vinkelsliperen, kjøpe metall og lære seg å sveise. Det blir en god øvelse i å ta en utfordring. Man lærer noe i stedet for å skyve realitetene under teppet, og resultatet blir at bilen ikke kastes, man unngår miljøfiendtlig innkjøp av ny bil, pluss at man med et smil kan høste ros for vel utført arbeid.
Hvis man blir syk, må det som nevnt være lov å bli lei seg og sint. Dessuten må det være lov å bygge opp under håpet om at ting kan gå bra. I motsetning til «å tenke positivt» er det «å håpe» et utslag av menneskelige følelser og ikke intellekt, som den positive tanke har sitt utspring i. Å gjøre oppbyggelige ting er også bra, da det gir opplevelser og samvær, som igjen stimulerer følelser og sjel. Erkjennelse av de faktiske forhold kan være tungt og vanskelig, men behøver ikke å gå på bekostning av empati, integritet og aktiviteter der det er energi, muligheter og pågangsmot. Da er man seg selv så langt som råd er, så får det gå som det går. Man slipper i hvert fall den byrden det er å ha skyldfølelse for ikke å være positiv nok.

Vi har sagt det før og sier det gjerne igjen. En plante vokser ikke fordi du drar i den, ber den være positiv eller på annen måte påtvinger den dine egne preferanser. En plante vokser og trives når den får lov til å leve på egne premisser under de forhold som er optimale for nettopp dens egen art. Som planteeier er det beste du kan gjøre å sette deg inn i akkurat hva disse optimale forhold er, og sørge for at de blir tilgjengelige. Det kan til og med føre til at skadedyr må elimineres.
Det samme gjelder for mennesker. En bedriftsleder bør tenke i planteterminologi. Ikke alle plantene vil bli like, noen vil trives best i solen, andre i skyggen, noen vil stikke, andre vil dufte søtt, noen vil gi frukt, andre blomster, men de vil stråle på egne premisser og føre til mangfold på grunn av ulikheter og særheter. Ganske så enkelt, egentlig. "
Les mere her.

Jeg synes at han har mange viktige poenger. Jeg har på arbiedet møtt mange personer, som har "tenkt positivt" hele vegen til kollapsen.
Jeg har også arbeidet på et sted der mange var så positive sammen. En og en var det mange som var frustrert. Sammen hadde vi det så koselig, enda til halve arbeidsgruppen hadde sagt opp seg på noen få måneder.
Derfor mener jeg det er viktig å møte livets nyanser, på gott og på ondt. Man kan ikke løse et problem om man ikke først har definiert det. Vi reagerer på livet og det er helt normalt. Positivt tenking kan brukes som virkelighetsflykt, og som avvisning av våre medmennesker. Å være nær oss selv og hverandre er å være nær våre følelser.

10 kommentarer:

  1. Dette var nydelig lesning! Likte spesielt godt dette: (klipper)

    "Å erkjenne det ubehagelige, sorgen og sinnet er ikke det samme som å forgape seg i det eller dyrke det. Tvert om, det er ikke vår egentlige natur å sørge eller å være sinte, det er en funksjon av vår fysiske menneskelige begrensning.
    Idet dette erkjennes, kan vi nå kilden. Når vi den, når vi samtidig den ekte kjærligheten! Først da er det umulige mulig. Det er her helbredelse finner sted, det er her empatien lever, det er her vi er knyttet sammen i vårt felles opphav et sted i Universet."

    Som ME-syk så sørger jeg over en rekke tap. Tap av helse, arbeid, sosialt liv, etc. Ved flere tilfeller når legen min spør "hvordan jeg har det med livet? " og jeg svarer med å erkjenne at jeg sørger, at jeg undrer om jeg noensinne vil klare å komme tilbake til livet, til arbeid ... så er legen min være veldig rask med å si at jeg må tenke positivt, h*n er veldig rask med å konkludere med at det jeg driver med er katastrofetanker...
    Jeg har etterhvert arrestert legen min ved å si at jeg kjenner meg ikke igjen, det er ikke katastrofetanker, men helt reelle problemstillinger og utfordringer jeg reflekterer over - vil jeg bli frisk? Hvis ikke, hva da?
    Å leve med en så uforutsigbar sykdom med så svingende forløp tynger, selvfølgelig gjør det det, ikke bare meg men familien og mine omgivelser.

    Jeg har begynt å insistere på at det er viktig for meg å anerkjenne sorgen, kjenne på den, leve med den for den er en del av mitt liv ...
    Det betyr verken at jeg har katastrofetanker eller er deprimert. Sorg behøver å bearbeides. Den behøver tid for å finne lindring ...
    Det handler om at jeg er i en prosess med å akseptere at livet mitt har endret seg radikalt, derav mine funksjonssvikter... Det er en pågående prosess med ulike faser. Etter flere år i horisontalen forsonet jeg meg med at jeg er handikappet, jeg behøver parkeringstillatelse og en rekke praktiske / fysiske tilretteleggelser.

    Interessant at skribenten trakk frem stell av blomster som metafor i artikkelen. Nevrolog Nyland på Haukeland, han kaller oss ME pasienter for skjøre (ME)blomster, som behøver ekstra skjerming, ekstra mye omtanke, vi skal ikke ha det for kaldt, ikke for varmt ...
    Blei så rørt...

    Bambi

    SvarSlett
    Svar
    1. Nevrolog Nyland ser ut til å være en mann i min smak. ;) Det var kloke ord.
      Livet er en prosess og det er vår natur å reagere på livet. Det er slik vi er skrudd sammen. Hvis vi legger lokket på vår sorg, med hjelp av "positive tanker, da legger vi også lokket på livsgleden. Det blir tomt, og i vårt indre herjer vår skyggeside med oss. Når vi holder igjen følelser, da holder vi også igjen pusten. Når vi ikke puster fritt da påvirker det våre vegetative funskjoner i kroppen. Det rammer vår følelse av vitalitet. Min erfaring er at det er viktig å ikke grave i gammelt grums, men det som er oppe på overflaten må vi få ut. Jesus skal visst ha sagt at det hjertet er fullt av, det kommer ut gjennom munnen. Hvis vi ikke aksepterer at vi har de her følelsene, da trykker vi ned oss.
      For meg ser det ut til ar det finns mange som tror de vet hva kognitiv terapi er, og som tror de kan kognitiv terapi etter noen kortere kurser. Det kan bli ille for de syke. Kognitiv er ikke bare å si tenk positivt. Det handler i stedet om hvordan man kan gjøre for å snu tankene. Et eksempel er en dame som jeg kjenner som gikk inn i veggen, og kollapset. Hun gikk til en psykologspesialist som gav henne oppgaven, gjør 3 ting hver dag du synes er moro. Det var begynnelsen på hennes veg tilbake.
      For meg går sorgeprosessen i bølger. Når det er slitsomt, må man bare være i det, puste med magen til den bølgen ebber ut. Det kan skje at jeg gjør noe praktisk samtidlig, vasker opp, støvsuger eller skriver blogg. Når jeg har kontakt med mine følelser, da varierer de naturligt, og jeg kan iblant føle en stor livsglede, spesielt når solen lyser. Dagene varierer akkurat som livets gang.
      Jeg tenker på de ME syke barnen som kanskje får høre at de skal tenke positivt. De har også rett til sine følelser, samtidlig som de trenger mye kjærlighet og å gjøre ting som er moro. Følelser kommer og går, akkurat som årstidene.

      Slett
  2. Ps! Har du lest denne? Skremmende lesning, spør du meg!

    "Åpent brev om kognitiv adferd

    De siste tiårene har kognitiv atferdsterapi fått økende fokus. Jeg oppfordrer kunnskapsministeren og helsestatsråden til å intensivere innsatsen."

    http://www.dagensmedisin.no/debatt/apent-brev-om-kognitiv-adferd/?utm_source=apsis-anp-3&utm_medium=email&utm_content=unspecified&utm_campaign=unspecified

    Bambi

    SvarSlett
    Svar
    1. Det verste er nok alle de som har gått småkurser og som tror at de nå kan de her verktøyene. De som virkelig har en grunnutdannelse i kognitiv terapi er meget nøye med vurderingssamtalene, for å bestemme seg for hvilke metoder som fungerer best for akkurat den her pasienten. Jeg har arbeidet sammen med psykologer som var spesialsert i kognitiv terapi, kognitiv atferdsterapi og dialektisk atferdsterapi og de var mye mere nøye med diagnosen enn jeg trengte å være med min psykodynamiske innfallsvinkel.
      Det finns nok en overtro hva cbt kan gjøre, selv om det også er en fin metode, og lengre frem i tiden kommer det å vise seg i helsevesenet.
      Vi må fremdeles tenke bio-kjemi. Vi består av både ånd og materie.

      Slett
  3. Hei, dette innlegget likte jeg godt. For meg handler det som du skriver om nærhet til seg selv. Derfor blir alle sånne utenfragreier, enten det er det ene eller det andre, aldri annet enn innspill som jeg selv må sjekke om stemmer for meg. Og om og når og hvordan jeg skal nyttegjøre meg det.
    Mennesket er ingen maskin som noen utenfor maskinen skal skru på og reparere, på den måten. Tenker jeg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tenker også at man må lære kjenne sin natur og å fulge med på våre naturlover. Cbt er ingen qick fix for alt mulig, men har mange gode sider, hvis terapeuten viet hva han eller hun gjør. Det er ikke bare å knipse med fingrene.

      Slett
  4. Dette var et meget fornuftig innlegg! :-)

    SvarSlett
  5. Jeg støtter også holdningen at det som er naturlig for den enkelte, det er også det riktige for denne personen.
    Vi er jo alle ulikt sammensatt og det finnes ingen fellses opskrift annet enn respekt og aksept. Jeg vil i denne sammenheng slå et slag for "enneagrammet" som en interessant psykologisk/filosofisk tilnærning til vår sammensatte menneskelige natur der alle er forskjellige, men like viktige og verdifulle!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, derfor blir det så viktig å finne sin egen veg på livsreisen. Man burde som helsepersonell være veldig forsiktig med å tro at man vet bedre enn pasienten. Da slutter man å lytte. Det er en prosess og den er vår egen. Andre kan bare fulge med så godt de kan.

      Slett