Velkommen til min blogg!

Søken til fred og ro gir kraft og livskvalitet!

fredag 9. januar 2015

Lurer hjernen å bli lykkelig


Jeg har hatt pasienter som blitt inspirert av NLP, nevrolingvistisk programmering, ikke som kur, men som selvutvikling. Coach Stefan Petterson tar opp noen eksempler i det her videoen om hvordan man kan få det bedre med seg selv. Han snakker om at mange som kommer til ham snakker ner seg selv og dermed blir urolige. Hjernen kan ikke skille mellom fantasi og virkelighet og dermed kan det lønne seg å bli bevisst hvordan man er mot seg selv. Han tar opp noen eksempler som kan hjelpe til å snu om på tanker og følelser.


Jeg har ikke sett noen forskning på hvor bra den her metoden er, men hvis noen sier det her virker for dem så tenker jeg de kan holde på den følelsen. Det er gledende  å se når folk finner veger tilrå ha det bedre med seg selv. Det blir en oppdagelsesferd der man oppdager nye ting med seg selv og livet.
For de som ikke opplever de ikke har nytte av det her, skal også ta den her følelsen på alvor.

Kan det finnes sitausjoner der det blir feil å overstyre kroppens signaler? Jeg kan tenke på flere situasjoner det kan bli feil.
Hvis man for eksempel lever i en destruktiv relasjon som man trenger å komme ut fra samtidig som man trykker ned seg selv med lav selvbilde, er det viktig å komme i kontakt med sine sanne følelser. Ekte følelsesutrykk er signaler fra vår indre GPS som vi må ta på alvor. Det kan også handle om reaksjonsmønstre fra tidig barndom som kan være viktig å bli bevisst over. Når man får kontakt med sin historie og hvordan man ble "programmert" og hvordan man repeterer sin historie kan det gi en ny mulighet i voksenlivet. Immunolog og helseinspiratør Sanna Ehdin illustrerer det bra i romanen "Guldburen".
Behovet av å vise seg selv kjærlighet og å trene på det er fremdeles meget viktig, og det er viktig å unne seg tid å reflektere over seg selv. Når man ser hvordan livet har blitt begrenset av tidigere traumer kan det være tid å våge seg inn eller ut i det ukjente. Det kan jo være slik at man kan mere enn man våger å tro?

Jeg tenker også på hvordan det kan bli om man sliter med en somatisk sykdom og man overstyrer kroppens signaler. Det er ikke alle signaler som skal overstyres og da er det viktig for den enkelte å reflektere kring det her. Jeg har som sagt møtt folk som blitt inspirert av NLP, men det er viktig å tenke over hvordan helsesituasjonen er og tenke over når man skal lytte på kroppen og om man har et urovekkende tankespinn som behøves å roes ned. Det er ikke alle som har det, men det er samtidig fullt forståelig hvis man har det. Derfor kan det være viktig å lære seg mere om forskjellige metoder for å tenke over om den ene eller den andre metoden er ok for den enkelte. Da kan det være viktig å søke profesjonell hjelp for rådgivning.

Det kan bli forferdelige konsekvenser hvis en metode overselges til syke folk og lover langt mer enn metoden kan holde. Personer kan føle på skyld og skam fordi de ikke ble friskere, når metoden i realiteten ikke var tilpasset deres helsesituasjon. Det er hos mange syke et uttrykk for hvordan de har opplevd alternative behandlere som rovfiskere i fortvilelsens hav, og det mener jeg man skal være klar over.

Men når man finner en metode som virker for en selv og som gir bedre livskvalitet, kan man glede seg stort! 😃



2 kommentarer:

  1. Det du nevner om å vise seg selv godhet, mener jeg er et nøkkelord uansett livssituasjon. Om vi ikke har kraften i oss selv til helbredelse (selv om dette utvilsomt kan være tilfelle foe noen) så kan vårt syn på og behandlingen av oss selv uten tvil gjøre en sykdomssituasjon værre om den er svært negativ. Jeg har ikke klart å bruke tankens kraft til å bli friskere, men gladere har jeg blitt, og tryggere på hvem jeg er. Trass i sykdommen. Pam

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare det å bli tryggere på seg selv og gladere er verdt gull og mye mer enn det.

      Slett