Velkommen til min blogg!

Søken til fred og ro gir kraft og livskvalitet!

onsdag 7. mai 2014

Hungerilden.

På lørdagen gjorde jeg et impulskjøp av noen bøker, 70% nedsatt pris. Det ble en lykketreff. Har i dag lest ut boken "Hungerild" som er skrevet av de svenske forfatterne Jerker Eriksson and Håkan Sundquist.

De selger den Tanum i Oslo og på deres side kan man lese om boken:
"Hungerilden er andre bind i trilogien om Victoria Bergman. Kriminaletterforsker Jeanette Kihlberg må avbryte etterforskningen av de grusomme mordene på unge, navnløse innvandrergutter da en fremgangsrik næringslivsleder myrdes på et nesten rituelt vis i Stockholm. Bestialske detaljer indikerer at det ligger et hevnmotiv bak drapet. Men hevn for hva? Flere grusomme mord inntreffer og psykologen Sofia Zetterlund kontaktes for å utarbeide en gjerningsmannprofil. Dette arbeidet kompliseres ytterligere ved at Jeanette Kihlberg og Sofia Zetterlund har innledet et forhold i kjølvannet av kriminalbetjentens brudd med sin ektemann. Jeanette Kihlbergs innstendige leting etter den forsvunne Victoria Bergman leder henne til internatskolen i Sigtuna, men også til Danmark og hendelser i fortiden. Sofia Zetterlund forsøker, parallelt med sitt arbeid som psykolog, å finne tilbake til sitt rette jeg - en prosess som avdekker en dyster og smertefull fortid. Akkurat som Kråkejenta, første bok i trilogien, er Hungerilden spekket med overraskelser, halsbrekkende vendinger og en uventet slutt som presenterer seg som et slag i magen hos leseren."

Det her var en overraskelse å lese den her boken. Det er ikke ofte jeg har sett forfattere gjøre et så bra research arbeide om psykologi, traumer, psykiske og fysiske overgrep, multiple traumer i mange år og den belastning det er for et menneske med de her erfaringene. Det finns mennesker som må gå gjennom alvorlige belastninger i mange år og det koster dyrt!
Jeg synes også de fører frem et feministisk perspektiv på en elegant måte. Jeg tenker at voksne menn kan gi viktige bidrag for kvinner som går gjennom et helvete, og vi må huske på at menn er sønner, brødre, ektefeller, fedre, venner og så videre. Vi har et fellesinteresse i at gutter og jenter skal vokse opp å blomstre på sine egne måter, ikke krympe seg å bli forknytt/skadeskutt.
Jeg kunne skrive mer om boken, men jeg ønsker leseren skal få en liknende leseopplevelse som jeg har fått.

Jeg tenker lese de andre bøkene i den her trilogien. Det skal jeg. Det her var to flinke forfattere.

Det skulle være interessant å lese om hvordan de som blogger om psykisk helse tenker om det her. Det må vekke mange forskjellige tanker det her, i alle retninger.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar