Velkommen til min blogg!

Søken til fred og ro gir kraft og livskvalitet!

søndag 16. februar 2014

Relax





Nå når jeg har en rolig periode prøver jeg forskjellige avslapnings- og meditasjonsøvelser. Det finns mye å velge mellom på internett. Derfor tenker jeg at det fins noe for alle. Vi er forskjellige og må derfor finne noe som passer en selv akkurat nå.



Forskning har vist at hjernen ikke kan skille mellom indre og ytre trussel, med andre ord fantasi og virkelighet. Det er derfor viktig å ta seg tid til å reflektere over hva man fokuserer på i livet sitt.



Hvis man ikke tar seg tid til å hente pusten, er det lett å gå inn i kampmodus, der man fokuserer på alt som skal gjøres. Man er allerede noen sted i fremtiden og alt som man ikke har nå. Hva gjør det med tanker og følelser?



Det fins mange måter å kople av for å hvile på. Når jeg spør folk hva som er deres måte på å slappe av, føle seg vel, og å la tankene flyte som et løv på vannet, får jeg mange forskjellige svar. Når man stimulerer folk til å assosiere videre selv, vet mange hvordan de skal gå videre selv.



Man kan bruke fantasien til å gjøre egne avslapningsøvelser, og kroppen følger tankene. Hvis man slapper av og lytter på sin egen pust, kan man legge til at man har en hundevalp hos seg som sover godt. Nydelig!

Det finns også mange meditasjoner der man blir veiledet til å tenke seg inn i at man har en engel som passer på en, et kraftdyr som gir styrke, at man er et tre, eller noe annet. Noen kanskje nå sier: Jeg tror ikke på slikt. Ok, sier jeg. Men hvordan føles det i kroppen når man lever seg inn i slike fantasier? Det er de følelsene som interesserer meg.

Man kan tenke seg at man i meditasjonen stiller spørsmål som man ønsker svar på. Hvis man får svar, spiller det noen rolle om svaret kommer fra en engel eller underbevisstheten?



Jeg kjør en meditasjon om morgenen, 30 minutter, og en på kvelden, 30 minutter. Det er meget behagelig.



Det snakkes mye om å tenke positivt, og å ikke tenke negativt, som kan likne benektelse. Trykker man ned det som oppleves negativt, skaper man en indre konflikt. Når man prøver å kontrollere sine tanker blir det ofte verre.



For min del er det bedre å meditere og på den måten bli behagelig avslappet. Da følger de gode følelsene med som en bonus!



Avslapning/meditasjon er helsefremmende og å skape rutiner med forskjellige øvelser/metoder, kan gjøre dagene lettere for mange av oss.



Men vi må ikke glemme hvor koselig det er å leke med en hund eller katt, gå en tur i skogen, sette seg på stranden å bare lytte på vann som beveger seg.

Jeg har ofte fått svar som å hugge ved, fiske, gå på jakt, gå på ski og så videre.



For mange av oss som er kronisk syke er det viktig å beskytte seg fra stress hvis det er mulig. Akkurat nå fokuserer jeg på å diskutere helse og helsepolitikk på de sosiale mediene. Men jeg begrenser å lese om sykdommer som påminner om min egen helsesituasjon. Derfor begrenser jeg tiden jeg er på internett. Det er viktig å reflektere over hvordan man navigerer seg gjennom dagene.



Det er gjennom de vaner som jeg bygger i dag, som påvirker hvordan jeg har det i morgen.



Hva er din veg til å bli avslappet, føle ro, og å få tankene vandre sin egen veg?



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar