Velkommen til min blogg!

Søken til fred og ro gir kraft og livskvalitet!

onsdag 16. oktober 2013

Allt fler utförsäkrade hotar med självmord

Sitter å leser en artikkel i den svenske avisen Arbetet 27/4-2012, der de tar opp den helt fortvilte situasjon som de syke som har blitt utförsäkrade når de har kommet til den grense der de ikke lengre har rett på sykepenger.

Les og gjør din egne oppfattning om den svenske sykepenge ordningen:
"Förra året tog Försäkringskassan emot 599 självmordshot från personer som blivit utförsäkrade eller fått besked om en snar utförsäkring. För fyra år sedan var motsvarande siffra 19.
Siffrorna för de tre första månaderna 2012 ligger på ungefär samma höga nivå som 2011. Bara under mars i år var antalet utförsäkrade som hotade att ta sitt liv dubbelt så stort som under helåren 2007 och 2008.
Situationen är inte helt ny för personalen på Försäkringskassan. Hot mot de anställda och självmordshot förekom även tidigare. Det nya är att mer än hälften av samtliga hot som registreras av myndigheten handlar numera om självmordshot. Innan sjukförsäkringssystemet lades om var den andelen mindre än åtta procent.
Det finns en direkt koppling mellan den drastiska ökningen och de strängare reglerna, med fasta tidsgränser för hur länge en person får vara sjukskriven innan arbetsförmågan prövas mot hela arbetsmarknaden.
När de olika taken för maxantal sjukdagar nås avslutas ärendena hos Försäkringskassan och lämnas över till Arbetsförmedlingen. Och det är i samband med den övergången som de flesta självmordshoten förekommer."
 Når de syke har blitt utförsäkrade finns de heller ikke med i "sjukstatistiken", med konsekvensen at antall sykemeldte går ned! De er fremdeles syke. Hvis de ikke har noen lønn, må de gå til sosialkontoret og søke sosialbidrag. Penger fra sosialkontoret får de ført etter å brukt opp hele sitt kapital, penger på banken, sålt huset og andre ting som har noen verdier. Hvis man er gift blir ektefellens oppgave å forsørge den syke.

Bloggeren "Mitt enstaka liv" skriver om sine 3 år som utförsäkrad og her er et utklipp:
"Denna sida är min protest mot de osanningar och rena lögner som gång på gång uttalas av de som är ansvariga för reglerna kring trygghetssystemen i Sverige. Uttalanden om att alla som är sjuka naturligtvis får ersättning och att det självklart inte är någon som blir utan försörjning. Och om någon envisas så kan man ju alltid antyda att det är ju så mycket fusk och det finns ju faktiskt människor som inte vill arbeta....
Jag vill visa på hur verkligheten ser ut för dem som kommer i kläm i det Nya sjukförsäkringssystemet. Trots att jag inte är särskilt bekväm med att lämna ut mig själv och mina förhållanden, så tycker jag ändå att det är så viktigt att ge en motbild till de fina orden som kränker utsatta människor varje gång de uttalas.
Jag vill poängtera att jag ändå har klarat mig hyfsat bra och inte tycker synd om mig själv!
Att jag ändå klarat min försörjning, beror på att jag är gift och att vårt äktenskap klarat de påfrestningar det är att leva med någon som är sjuk i många år och därefter bli tvungen att, förutom allt annat sjukdomen innebär, även ta hela försörjningsansvaret för sin partner. Vi har också haft turen att min man haft ett arbete att gå till, även under dessa år med alla varsel och uppsägningar. Vi hade ett hus vi kunde sälja och har kunnat få ner kostnaderna genom att flytta till ett billigare boende. Dessutom har vi fått en extra buffert genom försäljningen av vårt hus. Vi har inga barn som kostar pengar och är vana att leva med liten plånbok.
Men själva systemet är obarmhärtigt för de som inte har samma förutsättningar som vi hade och som jag ser det så är systemet helsjukt! Gruppen "Anhörigförsörjda" har ökat katastrofalt under åren med den Nya sjukförsäkringen. Detta är konstaterat även om man undvikit att ta fram statistik som visar hur illa det verkligenär.
Jag har till exempel ingått i den andel av befolkningen som räknas som "Frisk" under de här dryga tre åren. Alltså har jag bidragit till att sänka ohälsotalet i Sverige och det vet vi ju alla hur mycket staten har tjänat på den allt friskare befolkningen! Så trots att jag inte kunnat bidra med min arbetskraft i Arbetslinjens Sverige, så har jag ju ändå på något sätt varit en tillgång för samhället.... " Les videre på bloggen "Mitt enstaka liv"

Jeg kan ikke la være å tenke over hvordan den svenske regjeringen er skrudd sammen. Hvordan kan de sove på natten når syke, svake, mennesker, som er utförsäkrade, er i så stor nød at de blir sykere og til og med blir suisidale? Vet de hva empati er for noe?
 
Jeg håper at våre nye blå regjering ikke kopierer etter hva Moderaterne i Sverige har gjort. Jeg håper at de ser de alvorlige konsekvensene har blitt i Sverige. Syke folk blir ikke friskere av å ikke ha en økonomisk trygghet.
 
Nå har takk og pris medelklassen begynt å protestere mot Moderaternas  politikk og mener det er viktigere å styrke skole, helsevesen også videre og mener det ikke trengs å senke skatter. Klassforskjellene har blitt større siden Moderaterna fikk regjeringsmakten i Sverige.
 
Bloggeren "Mitt enstaka liv" skriver blant annet:
 
"Jag tycker att detta var på tiden! Som jag har sett det så har lite extrapengar i den egna plånboken gjort att huvuddelen av befolkningen har svalt varje förändring och försämring i det välfärdssystem som det tagit så lång tid att bygga upp. Jag har också varit väldigt förvånad över att människor inte verkar förstå att de själva också kan bli både sjuka och arbetslösa- och att det kan gå snabbt!
I torsdags togs detta upp i Debatt på SVT. En av Medelklassupprorets initiativtagare deltog och det bestående intrycket av debatten var att de båda sidorna verkade komma från olika planeter- det fanns verkligen en genuin oförståelse för hur man kunde tacka nej till pengar i den egna plånboken! Skillnaden mellan att vara sig själv nog och att se att man ingår i ett sammanhang, ett samhälle, och att man påverkas av helheten i det samhället."

Hvordan kunne svenske folket velge en borgerlig regjering en andre periode, når trygdesystemet allerede blitt dårligere?
Kan det vært brukt en retorikk som forvillet det svenske folket , eller er det noe annet?

5 kommentarer:

  1. Dette er skremmende lesing, og ja, jeg frykter hvordan det blir med de som er syke i Norge med den nye regjeringen.
    Deler av den forrige regjeringen var positivt innstillt til å tidsbestemme sykmeldingsperioder, alt etter hva man feilte.
    Slik kan man pusse på statistikk, å få den til å se bedre ut, men de syke blir fortsatt ikke friskere om sykdom tidsbestemmes.

    Hos meg er vi to som har vært syke over flere år. Jeg har min uføretrygd etter et langt løp med ulike tiltak, mens min mann står fortsatt på AAP og et behandlingsløp. Jeg kan håpe på et under, men vet at, vhis reglene endres kan det ha store konsekevnser hso oss, både for helse og økonomi.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg forstår uroen. Jeg føler på den selv, selv om jeg er gift med en mann som er i arbeide.
      I år 2000 var jeg sykemeldt i en lengre periode. Etter et år gikk sykepenger ut, og jeg ble ikke innvilget rehabiliteringspenger. Jeg hadde ikke arbeidet tilstrekkelig lenge i Norge. Det var en sjokk å være uten sykepenger, jeg følte på en stor angst. Jeg skjønner at det må finnes regler, men det er veldig tøft å stå i den situasjonen.
      Jeg har også lest meg inn på hvordan stress påvirker vår helse, har sett pasienters reaksjoner på utrygg livssituasjon på det økonomiske også videre. Det her er ikke bra for syke folk.
      Vi kan nok være mange som forteller om det her i sosiale medier. Det verste vi kan gjøre er å skamme og tie stille. Vi som er syke har ingen grunn til å skamme oss.
      hvis man gjør så godt en kan, da kan en ikke gjøre mer.

      Slett
    2. Jeg kan godt forstå din angst, og har mange ganger tenkt på hva det gjør med helsen å ha et usikkert økonomisk bilde hengende over seg i flere år.

      Tilsynelatende må det jo gå, men hvor sliten man blir.

      Slett
    3. Takk og pris har jeg ikke angst nå. Er mer urolig. Denne gang blir det ikke den sjokk som det ble når jeg ikke på noen måte var forberedt.
      Men jeg tenker mye på hva som kan skje mange syke og sårbare, og det her kommer jeg å følge med på.

      Slett
  2. Informativ blogg, takk. Kan du dele denne katalogen? www.psykologbasen.no

    SvarSlett