Velkommen til min blogg!

Søken til fred og ro gir kraft og livskvalitet!

lørdag 2. mars 2013

Å diskutere ME på nett - blogganbefaling.

Bloggeren SerendipityCat har skrevet et meget klokt og gjennomtenkt blogginnlegg om hva må tenke på når vi kommuniserer om ME på internet. Jeg tenker det er viktig å ha gode strategier, for å på beste måte å nå frem til andre, når vi informerer og diskuterer ME på nett. De sosiale mediene gir mange muligheter å nå ut til mange, og det er ofte korte møter og det er når man ikke er i god form veldig lett å tråkke feil. Før eller siden tror de fleste av oss tråkker feil, med uønsket resultat. Derfor er det her blogginnlegget en viktig inspirasjon til hvordan man kan navigere videre.

"Jeg har diskutert ME og kronisk utmattelsessykdom på nett i fem år nå, og føler meg kvalifisert til å ha noen meninger om saken.
Det er for tiden to tanker som slåss om samme plass i hodet og hjertet mitt. Den ene tanken høres litt ut som en skolelei ungdom, som helst aldri vil høre ordet ME nevnt igjen noen sinne, og i alle fall ikke bruke de få kreftene som finnes på å snakke, tenke, skrive om ME. Den andre tanken tilhører rettferdighetssansen min, og minner meg på at det er viktig at vi som pasientaktivister fortsetter å engasjere oss – at det er snakk om en fryktelig sykdom som påfører mange enorm lidelse, og et enormt lerret å bleke når det gjelder forskning, behandling og pleie.
Vi får ta det litt etter humør og føre tenker jeg, for å ikke bli “pasientaktivist-utbrent” heller. ;) "

I dag leste jeg en artikkel om dette å diskutere ME på nett, og jeg har lyst til å ta for meg noen av poengene her og utdype med mine egne tanker. Jeg anbefaler så absolutt at folk leser hele originalartikkelen også! " Les videre her!

De sosiale mediene gir oss muligheter å diskutere helsepolitikk, sykdommer, og å bilde nettverk på en måte vi aldrig kunnet tidligere. Vi kjører opp nye løyper og vegen blir til mens vi går. Når vi møter hinder, blir vi tvunget til å navigere videre best vi kan.
Det er ikke ikke så lett å hele tiden være strategisk og konstruktiv når en samtidlig er svekket over lang tid i sykdom. De fleste av oss gjør før eller senere mistak, når terrengen er tung, smertefull og vi ikke har noen bruksanvisning over hvordan man kan navigere videre.

Det er ikke lett å være svekket av sykdom og å ikke møte aksept, forståelse, å føle seg uglesett, overkjørt og å bli tvunget til en feilbehandling som kanskje gjør  en sykere. I den her sammenhengen har jeg på mange måter vært heldig. Det er ingen som har prøvd å få meg til å presse meg over tålegrensene. Men når jeg altfor ofte møter andre som har opplevd helsevesenet som traumatiserende, da må det her opp i offentligheten.

Det er flott at det finns folk som har tatt seg tid til å skrive ned en strategiskt god plan hvordan man kan navigere seg frem i det landskap som ME står for. Nye strategier - nye muligheter!



2 kommentarer: