Velkommen til min blogg!

Søken til fred og ro gir kraft og livskvalitet!

tirsdag 20. november 2012

TEDxWomen -- Jennifer Siebel Newsom



Den her forelesningen fikk meg å tenke over hvordan jeg selv møter mye små jenter og gutter. Følger jeg ubevisst gamle normer på kjønnsroller? Og hvordan oppfatter jenter og gutter de budskap vi alle får i mediene.
Er det slik at vi trenger den internasjonale kvinnedagen like mye som tidligere?
Bare fordi jeg har det bra, kan det likevel være viktig å tenke over det samfunn barnen vokser opp i. Det er jo de som er fremtiden og som tar over etter oss. Hva er det for samfunn de får arve etter oss.
Jeg leste for noen år siden en bok av Liza Marklund som handlet om de forskjellige møten jenter og gutter hadde med oss voksne. Jeg husker ikke namnet på boken men husker setningen "Det finns en plats i helvete før kvinner som inte hjelper hverandre."

Selv om vi lever i et samfunn som skal være jæmlikt, er vi ikke alltid bevisste i vår atferd og i våre tanker. Det er mønster som vi ikke kan bli fri fra i en generasjon, tenker jeg og derfor er det viktig å ta seg tid til å tenke.
Den her forelesningen gir mange tanker, og tiden går fort når man lytter på Jennifer Siebel Newsom.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar