Velkommen til min blogg!

Søken til fred og ro gir kraft og livskvalitet!

fredag 27. juli 2012

Hva har konsekvensene blitt etter leger har blitt forført til å anbefale LP til ME syke?



Jeg sitter og leser et gammelt Tara blad, Nr 11, november 2009. En lege har vært observatør på en LP kurs. Han sier til journalsiten at "LP er en ufarlig metode som kan identifisere symptomer og sette igang en prosess for å bli kvitt dem. Det er fritt fra medikamenter og er helt ufarlig. Både ME og fibromyalgi er sykdommer som ofte rammer mennesker med et høyt stressnivå. På LP-kurset kan de lære å redusere stressbelastningen. Jeg vil ikke kalle dette en alternativ behandling. Lightning-processen gir nyttige teknikker for å rydde opp i eget liv, sier overlege Fjeld. Han kommer til å anbefale de pasienter som ønsker det, å prøve et LP-kurs."

Jeg blir trist når jeg leser det her. Nå har det gått en stund siden det her skrevs og nå er det lett å finne informasjon på nettet, om alle de som ble dårligere etter LP. Et eksempel er Lege Maria Gjerpes bloggpost "Marias Manual" Tre uker etter LP-kurs blir hun sengeliggende etter å ha vært i arbeide som lege.
Hvis man googler så  finner vi mange flere triste fortellinger.

Jeg tenker iblant på hvis jeg hadde vært frisk og tatt en spesialist utdannelse i cbt. Hadde jeg da kunnet gjøre samme sak, å anbefale LP? Det må være være forferdelig å anbefale en kurs som siden viser seg å bli en katastrof!

I Sverige skiller man mellom ME/cfs og utmattningssyndring, der utmattningssyndromet er resultat av stress i lang tid. Den som er interessert i de forskjellige diagnosene, og hvilke kriterier som er med kan lese om det her.

I følge Barbara Baumgarten-Austrheim, er ME en klart definiert syndromdiagnose med klare kriterier. 

Vi har i Norge overlege Sidsel Kreyberg som har en stor faglig tyngde når vi fokuserer på ME og vitenskaplighet.   Hun har mye kunnskaper om ME og sykdommens dynamikk og hvorfor det er viktig å sette en diagnose tidlig. Kreyberg er godt kjent i det norske ME miljøet, med å være den i Norge som best beskriver ME-diagnosen. Hvis noen er reellt interessert i å vite mere om ME diagnosen så er Kreybergs beskrivelser om ME meget begriplig, grundig og fagligt meget god.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar