Velkommen til min blogg!

Søken til fred og ro gir kraft og livskvalitet!

tirsdag 27. desember 2011

Stress gir næringsmangler i kroppen

Sanna Ehdin fortsetter å skrive om hvordan stress påvirker kroppen og hvordan stress gjør at kroppen forbruker mye næringsstoffer. Dermed kan man få mangler på næringsstoffer, noe som påvirker hele organismen.

"Slappnar du av, som vid semester eller lov, är det lätt hänt att du blir sjuk eftersom kroppen har ett underskott på näringsämnen eftersom den hela tiden befinner sig i ett sorts kamptillstånd. Det gör att man rör sig mellan polariteter som att kämpa på och stressa – eller kollapsa i soffan och inte orka med relationer eller socialt umgänge.

Men det finns en lösning: att tillföra de nödvändiga näringsämnena underlättar kontakten med den tidiga händelsen och därmed kan man reda ut den. Kroppen kan då slappna av. Mineralerna för med sig energi som behövs för att känslor ska uppfattas och hanteras på rätt sätt. Känslor och näringsämnen hänger alltså intimt samman."
(Sanna Ehdin, immunolog)

Det her viser at det ikke bare er å tenke seg frisk. Det er mer som skal til. Det trengs en balanse mellom å ha noen å snakke med, den tid man trenger, fred og ro, sund og helsesom mat, og så videre.
Slik som ordet psyko-somatikk ofte har blitt blitt brukt, har man ødelagt det, når man har konsentrert det med at det sitter i hodet og at kognitiv terapi er behandligen. Når psyke har satt seg i kroppen, da trenger vi et bedre helhetligt behandlingsprogram. Den fysiske reaksjonen kommer ofte da stress situasjonen har lagt seg. Da må kroppen begynne å bygge seg opp igjen.

6 kommentarer:

  1. Sen vil jeg legge til at når processen har pågått for lenge, har man kanskje en somatisk lidelse man må medisinere for.
    Når man ser at psyke og soma henger sammen, da må man fortsatt tenke helhet i behandlingen. Selv om lidelsen har begynt med et psykiskt trauma eller langvarig stress, må man se til hele organismen i et helhetligt perspektiv. Hvis sykdomshistorien begynte med et trauma i oppveksten, må man fortsatt behandle for eksempel kreftdiagnosen. Det skulle ikke falle oss inn å bare ordinere kognitiv terapi her.
    Har man vært utsatt for trauma kan allmen tilstander være svekket, og når man får virus i kroppen blir man lettere syk. Da kan det være bra å behandle kroppen samtidlig med sjelen. Mat kan gi betennelser og svekke oss psykiskt, hvis man spiser mat man ikke tåler. Alle kjemiske stoffer som vi får i maten svekker også hele organismen. Derfor blir det for meg feil å fokusere på at alt henger sammen og bare snakke om psykisk stress.

    SvarSlett
  2. Takk for et interressant innlegg, som får meg til å se min egen helse i en større sammenheng.
    Da angsten ble mindre i løpet av årene, så kom allergien, og det begynner å bli mange produkter jeg ikke kan spise lengre.
    Jeg vet, at de årene hvor angsten var sterk, så var kostholdet enkelt, og mat ble ikke viktig, og godt mulig er det først nå kroppen begynner å gi svar.
    I høst la vi om deler av kostholdet hjemme, og kuttet ut alt svinekjøtt, og kjenner meg i bedre form per i dag. Har mye vei å gå når det gjelder endringer av kosthold. Et bra prosjekt for 2012:)
    Vennlig hilsen Bibbi.

    SvarSlett
  3. En fysio jeg kjenner sier at alt er psykosomatikk, hun har sikkert mye rett i det, men helsevesenet har enda langt igjen før det blir et paradigmeskifte i forståelsen av mennesket. Det vanlige forståelsen av "psykisk" er at det er noe underordnet, noe mindre viktig og noe man kan styre selv. Det stemmer jo ikke.

    Jeg synes det er uheldig å la ME bli en foregangssykdom for psykosomatikken all den tid vi ikke vet nok om årsakssammenhengene. Når fokuset er psykosomatisk blir det forstått "feil" av vanlige folk.

    Helsevesenet er todelt og det vil ta lang tid før det blir en endring på det.

    Anna-Lena, kan du skrive en egen bloggpost om sunn mentalhygiene sett fra et psykologisk perspektiv?

    Til slutt vil jeg ønske deg en flott nyttårsaften og et godt og mye bedre år i 2012!

    SvarSlett
  4. Bibbi, visst er det flott å se sitt liv i nye perspektiv og dermed nye muligheter for å gjøre livet godt.
    Sanna Ehdin har flere ganger skrevet om de tause langsomme processer der betennelsesprocessen øker over tid. Hvis nå adrenalin og kortisolproduksjoner er høy over tid da merker vi ikke hva som skjer i før vi kan slappe av eller vi får dråper som får begeret å renne over.
    Mat og drykk er vårt drivstoff og her kan vi nok gjøre mye mer enn hva vi tidligere har kunnskap om.

    SvarSlett
  5. melivetpaaslep. Livet setter sine spor i kroppen, og kropp og sjel hører sammen. At traumatisert mennesker kan bli syke, det har jeg sett mange eksempler på. Derimot tror jeg ikke på at alle syke er psykologiskt traumatisert.
    Alt vi spiser og drikker, puster inn og så videre setter også sine spor i kroppen. Har man en helhetssyn verdt navnet må man også ta høyde for at vi lever i en biologisk, kjeisk og fysisk miljø. Alle de kjemiske stofferne som vi omgir oss med og den industrialiserte og raffinerte maten vi spiser idag har også en del skyld i at vi blir syke.
    Jeg har brukt mange timer på å tenke over det her, for å stimulere kroppens egne selvhelbredende processer. Det er ikke nok å fokusere på psykologi og stress! Jeg synes at det mangler en del biter når jeg leser de kronikker som er skrevne av psyko-somatikere. Det psykologiske får slagside og det er ikke helhetssyn for meg! Helhetssyn for meg er å holde flere tanker i hodet samtidlig og derfor blir det helt feil for ME syke (Canadakriteriene) i behandlingssituasjonen. Det er ikke rart at de bommer der.
    Vi kommer fremdeles ha den bio-kjemiske forskningen og akutt sjukvård paralellt med den nyere holistiske forskningen. Noe annet er ikke realistiskt.
    I perioden for paradigmeskiftet må det gamle og det nye synsettet finnes paralellt. Vi kan ikke gi slipp på gamle beprøvde metoder før vi har utviklet nye gode metoder som er utviklet i flere studier. Når det handler om ME pasienter som ikke har noen hjelp til å bli frisk av kognitiv terapi eller annen trening, har vi tydelige eksempler på det.
    Det høres spennende ut med den nye forskningen som forener psyke og soma, men det kreves adekvat hjelp som i praksis beviser at de er på rett veg. Ellers kan de fremdeles bare ha status som teorier.
    "Mentalhygiene sett fra et psykologisk perspektiv" ? Kanskje lengre frem, men da blir det nok fra et helhetsperspektiv.
    Jeg har spennende prosjekter på gang som kommer å ta litt oppmerksomhet og tid. Det er spennende tider.
    Ønsker deg også et Godt Nytt År med mye sol og hjertekraft! <3

    SvarSlett
  6. Du skriver mye spennende her og jeg skulle ønske jeg fungerte litt bedre slik at jeg kunne fortsette å samtale med deg om dette og stille videre spørsmål, men jeg kjenner at det stopper helt opp for meg. Det jeg egentlig kan får jeg ikke tak i.

    Du har noen prosjekter gående, sier du, jeg må ønske deg lykke til med dem! Det er alltid godt å ha noe å jobbe mot, noe å strekke seg etter.

    Godt nytt år!

    SvarSlett