Velkommen til min blogg!

Søken til fred og ro gir kraft og livskvalitet!

mandag 7. november 2011

Lege advarer mot ME-behandlingen Lightning Process (LP) og mener det er ...



Endelig kommer en annen side av Lightning Process frem i lyset. Ingen studie viser på at Lightning Process hjelper mot ME. De siffrer vi får høre om er LP coachenes egne tall. På den her videon får vi se en ung dame som etter 3 dagers kurs sa hun var frisk. Det betyr at hun er med i statistikken på fremgangsfortellingene. Likevel er hun ikke frisk. Det finns et stort mørker tall, og jeg e sikker på at vi snart får høre om enda flere som går frem i offentligheten og forteller sin historie. Jeg har lest om mange triste skjebner etter å gjennomført Lightning Process, og Jørgen Jelstad tar opp det her i sin bok "De bortgjemte" En lege som har flere pasienter forteller i det her nyhetsinnslaget at Lightning Process kan være helseskadelig for alvorlig ME syke. Han forteller om tapt håp når pasienter ikke ble bedre og at det har vært risiko for suicid.
TV2 journalistene har gjort enda et lysende arbeide når de nå forteller om de mørkere sidene som har vært alvorlig ME syke sin virkelighet siden lenge.

http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/helse/lege-advarer-mot-mebehandling-3629847.html

12 kommentarer:

  1. Og Landmark har tjent 10 millioner på dette.
    Det er direkte usmakelig.

    SvarSlett
  2. Ja, spesielt når man tenker på alle de som ikke har blitt bra, eller forferdelig nok mye dårligere blir det veldig ille.
    Det er folk som har konfrontert LL om at de ikke har blitt bra, og lege Maria Gjerpe har på bloggen Marias Manual fortalt om hvordan hun gikk fra å arbeide som lege til sengeliggende etter Lightning Process. LL hadde ringt hjem til Maria Gjerpe og prøvde få henne å si at de egentlig var enige. Det ville ikke Maria Gjerpe gjøre. Hun hadde jo selv betalt en høy pris etter Lightning Process. LL vet om at mange har blitt dårlige etter LP men kjør fortsatt sitt lønnende arbeidsprosjekt. Den statistikk som hun henviser til er hennes egen fra Ligtning Process, og er ikke vitenskapelig underbygd.

    SvarSlett
  3. Utrolig frekkt, er min første tanke, og her er det mye penger i sving, og et image for LP som skal pleies.
    Me-pasienter har virkelig fått lide for mangel på kunnskap, og lite/dårlig forskning.
    Legene som har funnet en behandling, som kan virke, har bedt om flere midler slik at de får med flere ME-pasienter i forskningen, og krysser fingre for at de får det de trenger, og at denne gruppen omsider blir tatt på alvor.

    SvarSlett
  4. Det hadde virkelig vært tiden med penger til bio-kjemisk forskning på ME.
    jeg har lest boken til Jørgen Jelstad, "De Bortgjemte". Den viser tydelig den fortvilte situasjon mange alvorlig syke og deres pårørende har hatt det. Nå må den slagside som den psykologiske forklaringsmodellen på ME har hatt, begynne å krakkelere. Jeg tror det gjør det nå. Når det også formidles at folk kan bli sykere etter LP, blir det vanskeligere for helsepersonell og andre å anbefale LP. Jeg leste i et blogginnlegg at LP coach hadde sagt at de kunne kutte ut psykmedisinen også. Gulp! Eventuell medisinering skal bestemmes mellom pasient og lege. Har hørt om personer som har måttet legge seg inn på psykiatrisk avdeling etter gjennomført LP kurs.

    SvarSlett
  5. Les gjerne Lothianes bloggpost, http://lothiane.wordpress.com/2011/11/07/me-lp-og-kritikk/#entry
    LL var visst misfornøyd med at journalistene på tv2 ikke gjorde som hun ville at de skulle gjøre. Hun likte heller ikke at en primærlege fortalte om at han har alvorlig ME syke som har blitt dårligere etter LP kurs og at det kan være helseskadelig.
    Likeså skriver Lothiane om når hun såg Live Landmark i tv debatt med Ellen Piro som var leder for ME foreningen. Hun forteller om hvordan LL hadde himler med øynene når Piro fortalte at mange ME syke hadde blitt dårligere etter gjennomgått LP kurs.
    LL har lenge visst om at det finns folk som har blitt dårligere etter LP, men fortsatt å kjøre sin reklame om LP.

    SvarSlett
  6. Bra det finnes en undersøkende presse, der gjør tv2 mye godt arbeid.
    Hvis LL er seriøs i det hun holder på med, så burde hun lytte til flere sider, enn en.
    Skal se innom ovennevnte blogg.

    SvarSlett
  7. Jeg registerer at en del mener LP kan være greit om man har utmattelse av psykiske årsaker. Det synes ikke jeg. Jeg mener det er nesten like ugreit å anbefale LP til disse også. Kan ikke de også få anbefalt dokumentert behandling? Greit at det er større sjanse for å få effekt av LP ved psykiske årsaker, men en annen ting er at bør også la få slippe press om et svinedyrt kurs som kan resultere i skyldfølelse hvis det ikke virker og evt. innleggelse på psykiatrisk avdeling!

    SvarSlett
  8. Enig i det. Det burde forskes på det her. Jeg anbefaler ikke noen til å ta en LP kurs. Hvis det for eksempel er en person som har vært utsatt for incest i oppveksten som går på en tenk positivt kurs finns riskoen at de bare trykker ned sin smerte. Når smerten sen kommer opp på overflaten, får den som er rammet skyldfølelser i tillegg til de smerter og traumer som de allerede sliter med. Det er ikke ok.
    Frem med forskningen først!
    De som sliter psykiskt har like stor rett til dokumentert behandling som noen annen. Når man prøver en alternativ behandling skal det ikke koste mer enn det smaker, man skal ikke satse mer enn man kan ofre.

    SvarSlett
  9. Hei, jeg er enig med Diva i at LP ikke er noe å anbefale folk som sliter psykisk sånn uten videre. Det måtte være hvis de virkelig selv ville og gikk inn i det med åpne øyne.

    Når det gjelder dokumentasjon er jeg for det. Men jeg hører med til dem som tror det trengs andre forskningsmetoder når det gjelder folks psyke, enn når det i større grad handler om biologi. Jeg mener nok at kropp og psyke henger sammen, på måter vi kanskje ennå ikke forstår. Jeg tror dessuten at hvert enkelts menneskes opplevelse av mening og sammenheng er undervurdert og lite forsket på. Et menneskeliv er i grunnen unikt, samtidig som vi har noe felles i det menneskelige.
    Det krever i grunnen en litt annen måte å tenke på vitenskapelig, tror jeg.

    Det er ganske mange undersøkelser som viser at relasjonen mellom terapeut/hjelper og pasient er viktigere enn selve metoden som terapien anvender. Mao trenger vi valgfrihet og mangfold, både når det gjelder behandleren og behandlingstradisjonen.

    Ellers er jeg veldig skeptisk til overstyring av kroppslige signal, som smerte eller utmattelse, sånn uten videre.

    SvarSlett
  10. Takk gamle ugle. Det her vekker gamle minner fra utdannelsen min i Lund, der vi snakket mye om kvalitativ og kvantitativ forskning.
    Når man som jeg er utdannet i den psyko-dynamiske tradisjonen og har er undervist av psykologer, psykoterapeuter (svensk autorisert spesialist) og psyko analytiker står den kvalitative forskningen meg nærmest, eller egentlig den utviklende dialogen. De gode samtalene og den utviklende dialogen ser ofte ut til å være undervurdert i helsevesenet, der det skal skje effektivisering og forskjellige programmer.
    Vi har også åndelige behov og der skulle prestene kunnet ha en viktigere funksjon enn de har idag. Det er så mange som funderer over meningen med våre liv.
    Livet har tilsynelatende paradoksalt lett meg inn på en veg som får meg å tenke over de somato-psykiske vegene. Når jeg ser hvordan altfor mange får høre at de skal snu sine tanker, tenke positivt, og å ta seg sammen, da føler seg folk ikke tatt på alvor og sett. Folk plasseres i psyk boksen, anbefales kognitiv terapi der de skal trene opp seg til friske. Alvorlige ME syke påtvinges "kognitiv terapi" og "exponering" og traumatiseres og bli enda dårligere. Det finns eksempel på det her i Jelstad sin bok "De Bortgjemte" Det får mange til å vende forholdet psyke og soma ryggen. De er ikke sett og tatt på alvor.
    Jeg tenker også at psyke-soma er tett sammen i alle sykdommer, men hvis man er hjerte syk da får man ikke bare kognitiv terapi. Det er det som mange med ME har blitt bemøtt.
    Når man har ME, da kjenner man veldig godt at alt henger sammen. Jo mere svekket man er, desto mere opplever man sammenhengene.
    Når vi arbeider mot å bli friskere, da lærer vi oss å tenke helhet. Men da er det nødvendig å bli tatt på alvor.
    I fremtiden tror jeg at folk kommer å vite mere om hva forskjellige behandlingsformer er, før og nakkdeler. Dessverre finns nok risikoen at den som selv kan betale sin behandling kan få de gode samtalene over tid. Egentlig er vi der allerede, hvis vi ikke orker å vente i lang tid.
    Det der med overstyring av kroppen, ønsker jeg å vite mere om, ikke minst om langtidseffektene.

    SvarSlett
  11. Ja, her er det mye debattstoff. Jeg tenker som deg, at de som kan betale for seg, de kan velge, og slik få de gode samtalene.

    Når det gjelder forskning av ulike slag, ja så tenker jeg at ulike metoder trengs til ulike fenomener. Jeg har som påførende erfart resultater av avansert kvantitativ forskning innen kreft, og er utrolig takknemlig for den forskningen der.
    Men når det gjelder folks psyke, ja så er ikke disse metodene like egnet. Jeg er selv i et doktorgradsløp, som jeg har måttet ta litt slow motion nå, av helsemessige årsaker. Jeg bruker kvalitative metoder, som også i seg selv er mye forskjellige.

    Nå for tiden er det vanskelig å argumentere mot ensidige biologiske forklaringer. Det er også plagsomt at vitenskapelig (i betydningen kvantitativ/naturvitenskapelig) blir brukt som absolutter. For det skjuler seg mange verdivalg og "troer" bak dette også. Men de enkle sannheter seiler i medvind nå, kan det virke som.

    Når det gjelder langtidseffekter av overstyring av kroppen kunne vi sikkert trengt studier av det, både kvantitativt og kvalitativt. For min egen del vet jeg at jeg har overstyrt kroppen hele livet, i positivitetens og overlevelsens tjeneste. Det var jo det vi lærte som barn. Jeg ble innhentet av dette mange tiår etterpå. Og da trengs noe helt annet ja, enn tenke positivt og ikke ta hensyn til kroppen. Snarere tvert om, sier jeg.

    SvarSlett
  12. Jeg nikker meg gjennom hele innlegget og kommentarrekka. Så godt å lese!
    Ja, til mer forskning om kort og langtidseffekten(ene) ved å overstyre kroppen!!!
    Bambi

    SvarSlett