Velkommen til min blogg!

Søken til fred og ro gir kraft og livskvalitet!

tirsdag 18. oktober 2011

Maten som stärker din hälsa

Jeg såg idag på svensk tv 4. Charlotte Erlanson-Albertson, professor i medisinsk og fysiologisk kjemi ved Lunds Universitet fortalte om hvordan maten påvirker kroppen. Hun forsker på aptitreglering og energibalanse. Hun interesserer seg for hva for mat som gir betennelser og hva for mat som motvirker betennelser i kroppen. Hun sa at mye av den snabbmat, junk food som vi spiser idag gir oss inflammasjoner i kroppen, og vi har mye inflammasjonssykdommer i vårt samfunn.
Hun har utgitt en bok som handler om akkurat det. Boken heter " Maten som stärker din hälsa".
Den handler om at de sykdomer som vi har i vår tid kan kopples sammen med hvordan vi lever. Det er viktig hva vi spiser og hvor mye vi beveger oss. De vanligste er hjerte-kar sykdommer, kreft og aldersdemens. Hun mener at vi i stor grad kan påvirke det her gjennom å forandre kosten eller forandre bevegelsmønstret, ofte begge deler.
Tre andre vanlige sykdommer er leddverk, inflammatoriske tarmesykdommer og psoriasis. Hun mener at de inflammatoriske tarmsykdommerne øker veldig mye på grunn av den "junkfood" som spises idag.

I boken forteller hun hvordan vi kan spise for å få muligheter til et friskere og sundere liv. Det er viktig å få gode råd for hvordan vi kan nyte livet med god samvittighet.
Jeg har ved flere tilfeller hørt Charlotte Erlanson-Albertson tale om hvordan mat og smakstilsettninger påvirker vår helse. Hun er for eksempel mye skeptisk til glutamat. På lchf blogger (lavkarbo) har jeg sett at ikke alle som følger strikt lavkarbo diett er enige med henne. Jeg synes det er interessant å å lære meg om kroppen fra mange forskjellige synsvinkler. Sen må man prøve seg frem og å lytte til kroppen...
Man må ikke slutte å tenke selv. Samtidlig synes jeg det er meget interessant å følge den forskning som lærer oss mere om hvordan riktig mat påvirker vår helse.
Det gir håp!


Maten som stärker din hälsa

Sen synes jeg det er meget konstruktiv å ikke ensidig tenke på tankens kraft, når det kommer til vår helse. Vi lever i en fysisk virkelighet, og påvirker oss på både fysisk og psykisk nivå.
Jeg bestillte den her boken direkt etter jeg hørte intervjuen på tv. Det er billig å bestille svenske bøker på http://www.tanum.no/ 
Når jeg tenker på hva de som går i behandling på Lillestrøm Helseklinikk, og hva de finner der, blir det her veldig interessant for oss med ME.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar