Velkommen til min blogg!

Søken til fred og ro gir kraft og livskvalitet!

søndag 23. oktober 2011

Hvor mange slike skandaløse historier finns det der ute?



Når man fordømmer, da har man satt opp en mur, som er et hinder, som hindrer oss å forstå.  Da blir forståelsen ikke tilgjengelig, selv om det åpenbare finns fremfor øynene og lyser som en stor rød lampe.
Jeg kan gi et eksempel. Jeg vokste opp i en familie der mor hadde mye migrene. Min mormor hadde migrene. Min ene tante hadde migrene, og det hade noen onkler også. Iblant snakket de om at de ikke alltid ble trodd for at det var så ille. For meg var det veldig dumt at noen ikke tok migrene på alvor. Jeg såg jo selv at ansiktsuttrykket og stemmen ble forandret når de hadde migrene. Det er så tydelig at når jeg hadde en pasient som måtte gi avbud på en en time på grunn av migrene, da visste jeg det før de sa at det var det som de hadde. Så tydelig er det!
Jeg har hatt klienter som har vært utmattet. I regelmessige samtaler da blir det ofte tydelig at det handler om energisvikt av noen grunn. På den tiden visste jeg ikke mye om ME, men jeg hadde lært meg om hjernestress og hvordan det kan skade helsen. Jeg kan på en måte forstå leger hvis de ikke ser det hvis de bare ser sine pasienter 10 minutter i ny og ne. Derfor gjorde jeg meg for talsmann for pasienten i psykologerklærninger der jeg skrev om livshistorie, hvordan pasienten hadde det der og da, og hva ny forskning sier om kronisk stress.
Det innebar at alle organer påvirkes negativt, ned til cellnivå. Man kan både få fysiske og psykiske sykdommer. Hjerteinfarkt er bare en av mange.
Detsamme gjorde jeg til trygdekontoret når min erklæring var etterspurt. Det jeg vil ha sagt var at kunnskaper finns siden noen år tilbaks, selv om man ikke hadde nok kunnskaper om ME. Nå er ikke ME en stressykdom, men det kunne være en forklaring å lute seg mot når man ikke visste helheten. De kunnskaper som nå sprer seg fra Haukeland sykehus er veldig spennende. ME - en autoimmun lidelse, det høres logiskt ut for meg. Nå blir det en spennende fortsettelse.

Hvordan kan man ikke se at en pasient er alvorlig syk på et sykehjem?
Dagens kunnskaper kan bli morgendagens fordom! ME er et godt eksempel på det.
Når diagnosen blir sannheten og man glemmer å se hvem man har fremfor seg, kommer man lett inn i en blindveg. Diagnosen skal være en beskrivelse av hvordan kartet ser ut som vi ser det idag. Den skal ikke være en mal som pasienten skal passe inn i. Diagnosesettning kan være vanskelig og jeg har full respekt for de som skal gjøre det. Samtidlig må vi se at vi ikke vet alt idag heller.
Freud skrev i boken "Orientering i psykoanalyse" at hans tanker kommer å oppdateres (revideres) i fremtiden når man vet mere. Det handler om alle kunnskaper. Hvis man er ødmyk og forstår at vi ikke vet alt, blir det lettere å ta inn nye kunnskaper, og det trenger vi.
Når Sosial- og helsedirektoratet gjorde valget å fokusere på psyko-somatikk og ikke på samme gang interesserte seg for immunologi, neurologi og bio-kjemisk forskning i allmennhet, da mener jeg at det var en uvitenskaplig holdning til ME.
Nå kommer sannheten opp i dagen om hvordan det gikk.
Det kan gjøre vondt for de som arbeider i helsevesenet, når de får høre at det som de har trodd var riktig har vært et overgrep for pasientene. Likevel er det slik det er når man arbeider med mennesker. Når man lærer seg mer får man skyldfølelser da man ser hvor feil det har vært for pasienten. Men det er viktig at vi tåler det. Ellers går utviklingen ikke fremover. Det er jo for våre pasienter, som vi arbeider i helsevesenet.

6 kommentarer:

  1. "Når Sosial- og helsedirektoratet gjorde valget å fokusere på psyko-somatikk og ikke på samme gang interesserte seg for immunologi, neurologi og bio-kjemisk forskning i allmennhet, da mener jeg at det var en uvitenskaplig holdning til ME. "

    Det er så sant som det er sagt!

    Hilsen ANONYMICA (klarer ikke å legge inn innlegget med dette nicket)

    SvarSlett
  2. Når jeg leser boken "De bertgjemte" da ser jeg at den uvitenskapelige holdningen har vært veldig utbredt. Først har vi mistaken kring mettet fett og karbohydrater, som Andreas Eenfeldt tar opp i boken "Matrevolusjonen". Der har mange blitt skeptiske til vitenskapelige studier. Nå kommer ME skandalen tett etter.
    Hvis ikke helsevesenet retter opp i de her mistakene, da får vanlig folk mer og mer problemer med å ta helsevesenet på alvor. Da får alternativ bransjen lett for å smile hele vegen til banken. Da blir det også plass for flere skandaler type Lightning Process og annet.
    Den som blir lidende er det lille mennesket, du og jeg.
    Jeg får mer og mer vansker å tro på dem som er helt skeptiske mot alternativ bransjen og ikke ser kritisk mot vitenskapen. Jeg får også mer og mer problemer med alternativ bransjen hvis de er helt kritiske mot vårt tradisjonelle helsevesen og ikke gransker sine egne. Da synes jeg de er samme skrot og korn, som troende på sin egen sannhet og at de andre andre har feil.

    SvarSlett
  3. Fornuftig innlegg. Skulle kommentert mer, men jeg har mer enn nok med å lese "de bortgjemte", har nå kommet til side 167 og lightning process. Selv tror jeg på vitenskapen hvis man bruker den riktig. Nå har ikke vitenskapen gjort så mye annet enn å synse når det gjelder ME. Selv er jeg mest fokusert på de krenkelser og dårlig behandling ME-pasienter har vært utsatt for av de som skulle hjulpet dem. Hvis det er slik at så mange ME-pasienter blir diagnostisert som psykiatri, så kan vi jo bare tenke oss hvordan folk med en psykiatrisk lidelse blir behandlet i helsevesenet.

    Det er mange med ulike diagnoser som trenger å få en verdig behandling av helsevesenet.

    SvarSlett
  4. Hei Kjersti.
    Ja man kan virkelig undre seg hvordan personer med psykiske lidelser blir behandlet, når det blir avslørt så mye om hvordan de ME syke har hatt det.
    Har de psykiske lidelser skal de lære seg at det bare sitter i hodet, endre sine tanker og å ta seg sammen. Det er det som de ME syke forfmidler, den ene etter den andre. Når jeg for 12 år siden begynte å arbeide i psykiatrien i Norge, fikk jeg en sjokk. Det var som å skru tiden tilbaks mange år. Nå er det lenge siden jeg arbeidet på et psykiatrisk sykehus, men når man leser om de forskjellige skjebnene i Jørgen Jelstad sin bok, da lurer man. Mennesker med psykiske lidelser ser ikke ut til å være så høyprioriterte de heller.
    Ja godt gjorde vitenskapelige studier er bra, men det er ikke den prestisje og maktkamp som har blitt avslørt i forskningen på ME. Derfor må man like vel se opp når man hører myndighetene formidle ting, enten det er om maten eller om ME.

    SvarSlett
  5. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  6. Helt enig i alt du skriver og Jørgen Jelstads pasientskildringer viser at her har det skjedd overgrep mot en gruppe alvorlig fysisk syke mennesker.

    SvarSlett