Velkommen til min blogg!

Søken til fred og ro gir kraft og livskvalitet!

onsdag 21. september 2011

Når diabetikere ikke lengre følger myndighetenes kostråd.

Første gang jeg hørte om att vi skulle spise mindre karbohydrater og mere fett i maten, syntes jeg det hørtes helt vilt ut. Det gjør jeg ikke lengre. Tvertimot. Jeg følger debatten med stort intresse. Det handler ikke om å kutte helt med karbohydrater og det handler heller ikke om å spise hvor mye karbohydrater som helst. Det kan se slikt ut når man leser kritiske artikler om low carb high fat, lchf. Jeg har lest om mange diabetikere som har fått bedre helseverdier etter at de har gjort tvertimot hva myndighetene har anbefalt. Det er for meg en interessant vekker, ettersom jeg er overfølsom for raske karbohydrater og fordi det finns diabetes i familjen.  Svensk tv hadde nylig et tv program om lchf som kostdoktorn nylig la inn på sin blogg slik at vi utenfor Sverige kan se det. Det interessante tv-programmet kan du se her . Jeg mener at diabetikernes helseverdier og ikke minst at deres blodsukker verdier blir normale plus at de kan minske radikalt på sine medisiner, taler sitt eget språk. Når blodsukkernivå og insulinverdi kommer i bedre balanse og blir på en lavere nivå, da får de heller ikke problemer med de sykdommer som kommer i sporene av diabetes. For flere år siden sa man sukkersyke i steden for diabetes. Det var sukker de ikke tålte. Fler og fler eksperter på helse har i flere år snudd om i sine kostråd, det kan man lese mere om på http://www.kostdoktorn.se/ .
Den norske hjertelegen og forskeren Espen Rostrup skriver blogg og her tar han opp 10 dokumenterte fakta om lav karbo diett. Jo mere som jeg setter meg inn i det her, desto mere betenkt blir jeg på de kostråd som min gamle syke far får av sin sykepleier. Han har åldersdiabetes og sliter med flere sykdommer. Jeg kan ikke la være å tenke over om han kunne hatt en bedre livskvalitet med andre kostråd. Espen Rostrup tar her opp klassiske myter om lav karbo kost.
Den norske legen Sofie Hexeberg tar i sin bok Frisk med lavkarbo. opp flere eksempler på pasienter som har blitt friskere av å forandre kosten til lavkarbo mat.
Insulin er forresten kroppens mest fettlagrende hormone, og derfor er det viktig å holde blodsukker og insulinnivå nede så mye man kan hvis man sliter med vikt og helse.
Når jeg tok vekk de raske karbohydratene ur kosten og spiste mer lavkarbo mat, da forsvant min feber som jeg hadde hatt i mange år. Det var flere symptomer som jeg hadde mye mindre problemer med. Kroppen lyver ikke!
Bokforlaget Lille Måne har gitt ut flere bøker om lavkarbo og Cappelen Damm er det forlag som har gitt ut Sofie Hexebergs sine bøker.
Vi har mye interessant å lære oss om kost og helse. Problemet er penger. Forskerne trenger penger, men det kan bli problem når de er økonomiskt avhengig av for eksempel av industrien for mat, kunstgjødsel og så videre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar