Velkommen til min blogg!

Søken til fred og ro gir kraft og livskvalitet!

lørdag 9. juli 2011

Christer Fuglesang sluddrar efter överdos av homeopatiska sömnpiller



Den svensk-norske astronauten Christer Fuglsang skulle bevise at en homeopatisk sømnmedisin ikke hadde noen effekt når han tok en overdose, 10 ganger den normale styrken. Når man ser den her tv-sendningen, så får man seg en stunds moro i stedet. En stund etter at han har tatt overdosen begynner han å snakke utydlig og jo lengre tiden går, desto mindre edru virker han. Man får ikke et inntrykk av en seriøs vitenkskapsmann som skal forklare at homeopatien ikke er bevist vitenskaplig.  Den alternative bevegelsen i Sverige skulle ikke kunne gjøre en bedre reklame for homeopatien. Det klarer Christer Fuglsang sammen med skeptikerforeningen VoF, Vetenskap och Fokbildning, så bra selv. Man kan kalle det et selvmål!
Det er ikke første gang som VoF er på tapeten. Det man har kunnet lese på svenske blogger viser på at VoF har bedrevet person forfølgelse av "uliktenkende" i flere år. Et eksempel på det er at man for 1,5 år siden utsåg den svenske legen Annika Dahlqvist til årets forvillare.  Grunnen til et beslutet var noen rubrikker i kveldsaviser, og Annikas egen blogg.   At de brukte kveldstidningsartikler virker for meg veldg uvitenskapligt.
Immunologen Sanna Ehdin er en person som de har vist "sitt store interesse" i mange år. Hun smilte nok derfor ekstra godt når hun blogget om det her experimentet. Her har hun blogget om experimentet.
Sanna skriver: Han skulle ju så galant visa att det var riskfritt att överdosera homeopatiskt sömnemedel – men tänkte inte på att det faktiskt kan ge effekt ändå! Men han verkade bli lite klokare plötsligt när han spontant säger mitt i en sömndrucken mening:

”Näh, jag ska inte ge mig in på nå’t liknande”..

En annen som har blogget om det her er journalisten Torbjørn Sassersson, som blant annet skriver så her: "Marina Szöges som är redaktör för nättidningen Dagens Homeopati skriver om hur flera avslöjanden bekräftar det som länge misstänkts, att skeptikerrörelsen är sponsrad av läkemedelsindustrin eller Big Pharma, som det läkemedelsindustriella komplexet brukar kallas. Big Pharma har lidit svårt av försämrade vinster de senaste 10 åren. De stora bolagen tvingas att använda oheliga metoder på marknaden och att aggressivt köpa upp varandra avslöjar Peter Rost, whistleblower och fd VD inom Pfizer."
For ca 1,5 år siden avslørte journalisten Bo Zackrisson at en styresmedlem i VoF, professor Dan Larhammar, hadde et eget økonomisk interesse i legemiddelsindustrien. Han satt samtidlig i styret på Larhammar Consulting AB, som hjelper legemiddelsbolagen å raskere få ut nye legemidler på markedet.

Samtidlig arbeidet Dan Larhammar intenst med å ødelegge for den alternative medisinen og da ikke minst immunologen og helseterapeuten Sanna Ehdin som skrev bestselgeren ”Den självläkande människan”.
På norsk heter boken "Helbred deg selv".
Medisinjournalisten David Finer kaller den her kampanjen med overdosen på homeopatiske midler for Populærvetenskapligt presspektakel, pervers performance
På en annen blogg kan man lese om Vetenskap och Folkbildning sprider desinformation om homeopati.
Professor Robert Hahn har også erfarenhet av å bli forfulgt av VoF og gjør i sin blogg interessante refleksjoner om VoF og også om forskning på homeopati. Han er ikke enig med VoF sine oppfattninger om homeopati og vitenskaplighet. Robert Hahn har lang erfaring fra forskerverdenen, og skriver i sin blogg om det.
Jeg har personligen prøvd homeopati og følger derfor med på diskusjonene om homeopati med stort interesse.
Jeg har opplevd hva som skjer når jeg har tatt en medisin som ikke har passet min symptomebilde. Flere ganger opplevde jeg da å bli dårligere, få andre symptomer, mere smerter og så videre. De her symptomene forsvant når jeg sluttet med de her "sukker pillerne". Likeså har jeg opplevd bedring i andre sammenhenger. Tydelige eksempler på det er allergimedisinene som jeg tar på sommeren. Homeopati medisinen Betula Alba C 10 gir meg en stor lindring på bjørkpollenallergien. Rhinoplex 10 er en god hjelp på sommeren mot andre pollensorter. Hvis det er placebo effekt eller effekt av homeopati medisinen bryr jeg meg ikke om. Det viktigste er at jeg føler lindring.
Jeg bruker både alternative behandlingsformer og de medisiner som min lege skriver ut. Jeg er interessert i hva som fungerer rent praktiskt og når det virker.
Mannen til min venninne var skeptisk til homeopati, men når legerne på Lunds Lasarett sa at de ikke kunne hjelpe ham for hans dårlige nyreverdier, da aksepterte han motvillig å gå på en homeopati time. Ved første møtet stilte homeopaten en amalgamforgiftning som hadde gått mye langt etter mange års sykdomsprosess. Den skeptiske mannen fikk med seg noen homeopatiske "sukkerpiller" som skulle styrke kroppen. Etter en 2-3 uker følte han seg bedre og fortsatte behandlingen. Etter hvert så begynte han en amalgamsanering. Tannlegen var enig i at symptombildet stemte overens med en amalgamforgiftning. Året etter var han i jobb igjen, etter langt tids sykemelding. Han fortalte ikke til sine leger på Lunds Universitetssykehus at han fått hjelp hos sin homeopat og deretter tannlegen. Legene syntes det var en fantastisk forbedring av nyre verdiene, og kunne ikke skjønne hva som hadde skjedd. Ettersom de ikke fått en forklaring på det hele, må de vel tenke at det her handler om en spontanhelbredelse. Deretter har resten av den familien gått i homeopatibehandling, noen venner og til sist tok jeg kontakt med en homeopat. Noen av oss har en akademisk utdannelse. Jeg liker dårlig når skeptikere forsøker å få de som søker homeopatisk behandling som dumme. Jeg liker ikke slike herskerteknikker mot syke. Det er ikke alt vi vet. Det er ikke alt vi forstår. Det brukes ikke like mye forskningspenger til alternative behandlingsformer, og dermed tar ting tid. Jeg tror vi kommer å høre en fortsettelse på det her og jeg ønsker å beholde den valgfrihet jeg har nå, placebo eller ikke.
Jeg fortsetter å følge debatten om homeopati med stort interesse.
Hva gjelder Christer Fuglsangs "reklamestunt" på homeopatisk sømnmedisin... Kanskje man skulle prøve den og gi f... i Imovanen... Eller? ;)

1 kommentar:

  1. http://entrevligtjej.wordpress.com/2011/07/09/mera-funderingar-om-fuglesangs-sjalvmordsforsok/

    SvarSlett