Velkommen til min blogg!

Søken til fred og ro gir kraft og livskvalitet!

mandag 11. april 2011

Pay the farmer or pay the hospital...



Birke Baehr, 11 år, fremfører her en superbra tale og han har viktige ting å fortelle oss. Når fler og fler unger snakker så her klokt, blir det vanskelig for de voksne å ikke ta ansvar for hvordan de lever.
Det er så viktig å se sammenhengene om hvordan maten dyrkes og håndteres og hva som ligger på vår tallerken hjemme i kjøkkenet.
Hva gjør den manipulerte maten med helsa vår?
Jeg vokste opp på en liten gard i Skåne og den første gangen jeg reagerte på mye besprutnng var når vi hadde fått en ny nabo som dyrket jordbær for å selge til butikker. Vi var vane ved litt besprutning på det som dyrkets, men det her var i en helt annen klasse. Det var mye som sprutets på jordbærplantene, både for å beskytte plantene og mot ugress! Når jeg syklet forbi til og fra skolebussen hadde jeg mest lust til å slutte å puste en stund for å ikke puste inn de kjemiske stoffene. Hvis du tenker deg en sprayflaske, og hvordan de små droppene blir kvar i luften en stund, så får du en bilde av hvordan det er i luften når bonden bespruter plantene. Not nice!
Det diskutertes en del hjemme om det. Vi begynte å lure på hva som skjedde med grunnvannet, og hva som skjedde med jordbærene. Bærene såg fine ut, men hvis man skulle gjøre en kjemisk analyse, hva hadde det vist?
Mine foreldrer bygde også en ny grisehus, der det var mye mindre plass for enhver gris, enn det hadde vært i det miljø de hadde vært i tidligere, modell 1800-tallet. Hadde det miljøet noe å si for at forbruket av antibiotikaen økte markant?
Jeg er ikke i tvil om at hvordan man dyrker jorden og hvordan dyrene lever, påvirker hva vi spiser og hvordan vår helse blir. På senere år har vi blitt mer og mer interessert i å kjøpe økologisk mat fra bønder i nærområdet. Den maten har bedre smak i tillegg til at den er sundere.
Når vi er i Tyrkia og selv lager kylling så har vi lagt merke til at kyllingen der smaker mye bedre, og minner oss på hvordan kylling smakte her før! Når man spiser kylling fra bønder som lar hønsene spasere fritt, da smaker det mye bedre! Jeg lurer på hva for forskjell det kan være næringsmessig i den maten.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar