Velkommen til min blogg!

Søken til fred og ro gir kraft og livskvalitet!

torsdag 20. januar 2011

Å ta ansvar.

Å svare an.
Det krever en del mot, å ta ansvar for våre liv,
våre følelser,
og våre relasjoner.
Det handler om å stå opp å vise hvem man er
for oss selv
og for hverandre.
Da kan det være lettere å skjule seg selv
eller å stille seg bak noen annen.
Når vi viser oss fram og viser den vi er,
tar vi en risiko.
Tenk om jeg ikke duger,
er bra nok,
eller dummer meg ut.
Det er risikabelt å vise seg fram.
En kan risikere å bli avvist.
Det fører med seg en enn større risiko å ikke vise seg fram.
Da blir en ikke sett.
Hvis ingen ser meg.
Hvordan kan jeg da få hva jeg trenger?
Hvordan skal noen kunne vite hva jeg trenger?
Hvis jeg ikke selv vit hva jeg trenger,
hvordan skal jeg kunne be om det,
eller å gi meg selv det?
Det blir ensomt, meget ensomt!
Hvis ingen får en sjanse å komme inn,
hvordan skal man da føle felleskap og nærhet?
Der et stort valg som du har å gi deg selv.
Det kan påvirke hele ditt liv.
I det ene valget kan du risikere å bli skuffet,
og i det andre er du garantert ensomhet.
Hvordan ønsker du å ha det?
Når du står opp før deg hvem du er trenger du ikke å risikere å bli avslørt.
Hvis du aksepterer deg som du er
kommer mange andre også å gjøre det.
Ut fra det her vokser en ny felleskap fram.
Da du aksepterer og liker deg selv, smitter det over på andre.
Fler og fler lærer seg å like seg selv.
Da trenger vi ikke maskene lengre.

Det er mye vi kan behøve å spørre oss selv. Hvis vi tørr...
Men... det er ikke følelsene som er farlige. Det er når vi unnviker våre følelser som vi får problemer.
Det er her vi trenger å jobbe, men det er viktig å gi seg tid hvis vi skal ha en sann utvikling. Ellers risikerer vi å skape en intellektuell konstruksjon som ikke har feste i følelseslivet. Da risikerer vi å få bakslag når virkeligheten kommer oss i møte. Det her er en utviklingsprosess, og et livsprosjekt. Noen har mer ballast enn andre, men det er grunnleggende menneskelig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar